Zmiany w podróży Grodzisk Mazowiecki – Warszawa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają modernizację
Prace na linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa (nr 447) prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Wykonawca kończy zadania przy przejściach podziemnych i szykuje sprzęt oraz materiały do kolejnej fazy. Od 3 września będzie prowadził intensywne prace na całkowicie wyłączonej z ruchu linii.
W pierwszej kolejności rozebrane zostaną przejścia podziemne pod torami podmiejskimi na wszystkich stacjach i przystankach. Kolejno roboty skupią się na demontażu peronów. Później zdejmowane będą stare tory. Specjalistycznym sprzętem usuwana będzie sieć trakcyjna. Opracowana jest logistyka sprawnego wywozu starych materiałów z placów budów i dostarczania nowych. Równocześnie wykonawca będzie przygotowywał nowe ułożenie sieci kanalizacyjnej, telekomunikacyjnej i energetycznej – czyli usuwał tzw. kolizje. Na przełomie roku rozpocznie się budowa nowych obiektów na przystankach i stacjach. Kolejno montowane będą nowe tory i sieć trakcyjna. Powstanie nowy przystanek w Parzniewie. Przebudowanych będzie 5 przystanków i stacja Pruszków. Modernizacja obejmie 22 km dwutorowej linii kolejowej.
Z Grodziska do Warszawy bez postojów
Utrzymane zostaną bezpośrednie połączenia bez postojów na przystankach i stacjach pośrednich między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą. Na czas przebudowy pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich pojadą linią dalekobieżną. Podróżni w dni robocze będą mieli do dyspozycji 46 połączeń do Warszawy. Podczas porannego szczytu przewozowego pomiędzy 5 a 8 rano w stronę Warszawy wyruszy 13 składów. Po południu od godziny 15 do 20 w stronę Grodziska wyruszy 14 pociągów.
Sprawnie autobusem do Warszawy
Zastępcza komunikacja autobusowa, została przygotowana przez zespół ekspertów złożony z przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Kolei Mazowieckich oraz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ustalenia zespołu były na bieżąco konsultowane z samorządami lokalnymi. Uruchomione od 3 września połączenia autobusowe zapewnią optymalne warunki przejazdu między miastami leżącymi na trasie z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy. Będą przy tym stanowiły uzupełnienie oferty przewozowej w ruchu lokalnym.
Trasy autobusów zostały tak opracowane, aby mogły zaoferować możliwie największą dostępność do linii komunikacji zastępczej. Część przystanków będzie „na żądanie”.
W ramach zastępczej oferty uruchomione zostaną następujące linie autobusowe:
- kursy w dni robocze co 15 minut, a w dni świąteczne – co 30 minut;
- przejazd w pobliżu przystanków kolejowych;
- 12-metrowe autobusy.
- wahadłowe kursy w dni robocze w porach szczytu przewozowego co 15 minut;
- połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim;
- 12-metrowe autobusy;
- kursy realizowane z Grodziska Mazowieckiego do Milanówka po północnej stronie linii kolejowej, z Milanówka do Grodziska Mazowieckiego po południowej stronie linii kolejowej.
- linia przyspieszona;
- kursy w dni robocze co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach pozaszczytowych w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut;
- w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę S2 i autostradę A2;
- 12-metrowe autobusy.
- kursy w dni robocze w ścisłym szczycie co 5 minut, poza szczytem 15 minut, w soboty – co 10 minut, a w niedziele co 15 minut;
- linia przyspieszona dedykowana obsłudze Pruszkowa;
- 12-metrowe autobusy (PKS Grodzisk – operator wyłoniony w przetargu).
- kursy w dni robocze w szczycie co 7,5 minuty, poza szczytem – co 15 minut, w dni wolne od pracy – co 15 minut;
- redukcja liczby przystanków na terenie Warszawy w celu przyspieszenia czasu przejazdu w relacji Piastów – Dw. Zachodni (w celu dojazdu do omijanych przystanków możliwe będą przesiadki na inne linie);
- 12-metrowe autobusy (PKS Grodzisk – operator wyłoniony w przetargu).
517 – podwojenie częstotliwości (w szczycie przewozowym co 5 minut), dodatkowe kursy – na trasie skróconej do Placu Trzech Krzyży;
127 – podwojenie częstotliwości w szczycie przewozowym (kursy co 7,5 minut), dodatkowe kursy – na trasie skróconej do Emilii Plater / Centrum; w dni wolne od pracy częstotliwość 15-minutowa;
178 – zwiększenie częstotliwości w szczycie przewozowym (ze Skoroszy co 7,5 min.), dodatkowe kursy – do Ronda Daszyńskiego;
177 – zwiększenie częstotliwości w szczycie przewozowym dodatkowymi kursami na trasie skróconej Skorosze – P+R Al. Krakowska.
W celu poprawy warunków podróżowania zostaną wprowadzone specjalne zasady honorowania biletów pomiędzy ZTM a Kolejami Mazowieckimi, obejmujące połączenia KM, SKM oraz linie autobusowe uruchamiane przez obu przewoźników.
ZTM i KM będą prowadzić szczególny nadzór nad funkcjonowaniem komunikacji zastępczej, w celu wdrożenia ewentualnych korekt w układzie tras, przystanków oraz rozkładów jazdy.
Koszt całej inwestycji na linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa wynosi 285 milionów złotych.
Projekt „Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
karol.jakubowski@plk-sa.pl
T: + 48 668 679 414
Kamil Migała
Zespół prasowy
Zarząd Transportu Miejskiego
k.migala@ztm.waw.pl
T: + 48 502 745 961
Donata Nowakowska
Rzecznik prasowy
Koleje Mazowieckie
d.nowakowska@mazowieckie.com.pl
T: + 48 661 329 207
„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”.