Formularz zgłoszeń naruszeń prawa

Zgłoszenia naruszeń prawa - Sygnaliści

W celu zgłoszenia naruszenia prawa, które miało miejsce w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A., prosimy o wypełnienie poniższego formularza. Uruchomi to procedurę opisaną w „Instrukcji dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.” w zakresie, o którym mowa w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r., poz. 928), Ia-18.

Ustawa o ochronie sygnalistów to regulacja prawna mająca na celu zapewnienie ochrony osobom zgłaszającym nieprawidłowości w miejscu pracy. Jej głównym celem jest stworzenie bezpiecznego środowiska dla osób, które informują o naruszeniach prawa.

Ustawa określa obowiązki pracodawców w zakresie ustanowienia procedur zgłaszania oraz zapewnia środki ochrony przed ewentualnym odwetem ze strony pracodawcy. Celem ustawy jest zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności, a także promowanie kultury praworządności i etyki jednocześnie zapewniając ochronę osób ujawniających nieprawidłowości i naruszenia prawa.

Ustawa określa m.in.:

  • definicje, m.in. organu publicznego oraz podmiotu prawnego (zobowiązanych do utworzenia kanałów zgłoszeń), działań następczych czy też działań odwetowych;
  • zakres przedmiotowy naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu;
  • status prawny sygnalisty;
  • warunki objęcia ochroną sygnalistów;
  • informacje dotyczące zgłaszania naruszeń prawa za pośrednictwem wewnętrznych kanałów;
  • informacje dotyczące zgłaszania naruszeń prawa za pośrednictwem zewnętrznych kanałów;

Na PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. został nałożony ww. ustawą obowiązek ustanowienia procedury zgłoszeń.

Procedura zgłoszenia obejmuje:

  1. przyjęcie zgłoszenia;
  2. udzielenie informacji zwrotnej o przyjęciu zgłoszenia;
  3. rozpatrzenie zgłoszenia;
  4. podjęcie działań następczych;
  5. poinformowanie Zgłaszającego o sposobie wykorzystania informacji.

Środki ochrony sygnalistów obejmują:

  1. zakaz działań odwetowych (np. zakaz wypowiedzenia stosunku pracy);
  2. odwrócony ciężar dowodu (na stosującym działanie odwetowe będzie spoczywał ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym);
  3. odszkodowanie za dopuszczenie się działań odwetowych;
  4. zakaz zrzeczenia się ochrony przyjętej w ustawie;
  5. sankcje.

W poniższym formularzu należy wypełnić obligatoryjnie jedynie pole „Imię i nazwisko”. 
Formularz określa katalog naruszeń prawa, które mogą być wyjaśnione w trybie działań następczych ww. ustawy. Naruszenia spoza katalogu, jak i zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane. 
Istnieje również możliwość przesłania przedmiotowej informacji listownie na adres: hasło PLK 2024, skrytka pocztowa nr 7, Urząd Pocztowy 4 ul. Targowa 73, 03-700 Warszawa. 
Przesłany wypełniony formularz lub informacja w formie listownej trafi bezpośrednio do upoważnionej osoby - Eksperta z Biura Audytu i Kontroli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 
Każda z proponowanych form przekazu, zapewnia całkowitą anonimowość zgłaszającemu jak i osobom go wspierającym. 
Na każdą zgłoszoną prawidłowo informację, w terminie 7 dni, zostanie udzielona odpowiedź o jej przyjęciu. W przypadku braku odpowiedzi, prosimy o ponowienie próby, wykorzystując alternatywny ww. sposób przekazu. Natomiast w terminie trzech miesięcy, zostanie przekazana informacja, co do sposobu dalszego jej procedowania, w uzasadnionych przypadkach, ze względu na złożoność sprawy, w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy. Zostanie również udzielona odpowiedź o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego wszczętego na skutek zgłoszenia. 

Sygnalista może dokonać także zgłoszenia zewnętrznego dotyczącego naruszenia prawa. Zgłoszenia takie przyjmowane są pocztą tradycyjną na adres do korespondencji Zespołu do spraw Sygnalistów w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, ul. Puławska 99a, 02-595 Warszawa. Na kopercie należy dopisać „Zgłoszenie naruszenia prawa”. Zespół przyjmuje zgłoszenia i w formie ustnej za pomocą nagrywanej infolinii telefonicznej pod numerem (22) 20-98-499. 

Formularz zgłoszeń naruszeń prawa

Wybranie przycisku „wyślij” jest równoznaczne z poniższym oświadczeniem:

Oświadczam, że dokonując niniejszego zgłoszenia:

  1. Działam w dobrej wierze, nie w celu osiągnięcia korzyści,
  2. Posiadam uzasadnione przekonanie, że zawarte w ujawnionej informacji zarzuty są prawdziwe,
  3. Ujawnione informacje są zgodne ze stanem mojej wiedzy i ujawniam wszystkie znane mi fakty i okoliczności dotyczące przedmiotu zgłoszenia.

Znana jest mi Instrukcja – procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie, o którym mowa w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Informacja dla osób dokonujących zgłoszenia naruszenia prawa

  1. Administratorem Danych Osobowych jest PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna, zwana dalej Spółką, z siedzibą pod adresem: 03-734, Warszawa, ul. Targowa 74;
  2. W Spółce funkcjonuje adres e-mail: iod.plk@plk-sa.pl Inspektora Ochrony Danych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., udostępniony osobom, których dane osobowe są przetwarzane przez Spółkę;
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach:
    a) podjęcia działań związanych z ustaleniem, czy będące przedmiotem zgłoszenia działanie lub zaniechanie stanowi rzeczywiste lub potencjalne naruszenie prawa;
    b) wykonania czynności w ramach przyjmowanych zgłoszeń wewnętrznych w obrębie Spółki na temat naruszeń prawa.
  4. podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest wypełnienie obowiązków prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c RODO ciążących na Spółce na podstawie przepisów prawa wynikających z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
  5. Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane jedynie uprawnionym podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa;
  6. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazane do państwa nienależącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (państwa trzeciego), jak również do organizacji międzynarodowej w rozumieniu RODO;
  7. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami;
  8. ma Pani/Pan prawo do żądania dostępu do danych osobowych Pani/Pana dotyczących oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych;
  9. ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, tzn. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
  10. Spółka nie będzie przeprowadzać zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania na podstawie podanych danych osobowych.