Formularz zgłoszeń naruszeń prawa

Zgłoszenia naruszeń prawa - Sygnaliści

W celu zgłoszenia naruszenia prawa, które miało miejsce w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A., prosimy o wypełnienie poniższego formularza. Uruchomi to procedurę opisaną w „Instrukcji dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.” w zakresie, o którym mowa w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r., poz. 928), Ia-18.

Ustawa o ochronie sygnalistów to regulacja prawna mająca na celu zapewnienie ochrony osobom zgłaszającym nieprawidłowości w miejscu pracy. Jej głównym celem jest stworzenie bezpiecznego środowiska dla osób, które informują o naruszeniach prawa.

Ustawa określa obowiązki pracodawców w zakresie ustanowienia procedur zgłaszania oraz zapewnia środki ochrony przed ewentualnym odwetem ze strony pracodawcy. Celem ustawy jest zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności, a także promowanie kultury praworządności i etyki jednocześnie zapewniając ochronę osób ujawniających nieprawidłowości i naruszenia prawa.

Ustawa określa m.in.:

  • definicje, m.in. organu publicznego oraz podmiotu prawnego (zobowiązanych do utworzenia kanałów zgłoszeń), działań następczych czy też działań odwetowych;
  • zakres przedmiotowy naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu;
  • status prawny sygnalisty;
  • warunki objęcia ochroną sygnalistów;
  • informacje dotyczące zgłaszania naruszeń prawa za pośrednictwem wewnętrznych kanałów;
  • informacje dotyczące zgłaszania naruszeń prawa za pośrednictwem zewnętrznych kanałów;

Na PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. został nałożony ww. ustawą obowiązek ustanowienia procedury zgłoszeń.

Procedura zgłoszenia obejmuje:

  1. przyjęcie zgłoszenia;
  2. udzielenie informacji zwrotnej o przyjęciu zgłoszenia;
  3. rozpatrzenie zgłoszenia;
  4. podjęcie działań następczych;
  5. poinformowanie Zgłaszającego o sposobie wykorzystania informacji.

Środki ochrony sygnalistów obejmują:

  1. zakaz działań odwetowych (np. zakaz wypowiedzenia stosunku pracy);
  2. odwrócony ciężar dowodu (na stosującym działanie odwetowe będzie spoczywał ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym);
  3. odszkodowanie za dopuszczenie się działań odwetowych;
  4. zakaz zrzeczenia się ochrony przyjętej w ustawie;
  5. sankcje.

W poniższym formularzu należy wypełnić obligatoryjnie jedynie pole „Imię i nazwisko”. 
Formularz określa katalog naruszeń prawa, które mogą być wyjaśnione w trybie działań następczych ww. ustawy. Naruszenia spoza katalogu, jak i zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane. 
Istnieje również możliwość przesłania przedmiotowej informacji listownie na adres: hasło PLK 2024, skrytka pocztowa nr 7, Urząd Pocztowy 4 ul. Targowa 73, 03-700 Warszawa. 
Przesłany wypełniony formularz lub informacja w formie listownej trafi bezpośrednio do upoważnionej osoby - Eksperta z Biura Audytu i Kontroli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 
Każda z proponowanych form przekazu, zapewnia całkowitą anonimowość zgłaszającemu jak i osobom go wspierającym. 
Na każdą zgłoszoną prawidłowo informację, w terminie 7 dni, zostanie udzielona odpowiedź o jej przyjęciu. W przypadku braku odpowiedzi, prosimy o ponowienie próby, wykorzystując alternatywny ww. sposób przekazu. Natomiast w terminie trzech miesięcy, zostanie przekazana informacja, co do sposobu dalszego jej procedowania, w uzasadnionych przypadkach, ze względu na złożoność sprawy, w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy. Zostanie również udzielona odpowiedź o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego wszczętego na skutek zgłoszenia. 

 

Formularz zgłoszeń naruszeń prawa

Wybranie przycisku „wyślij” jest równoznaczne z poniższym oświadczeniem:

Oświadczam, że dokonując niniejszego zgłoszenia:

  1. Działam w dobrej wierze, nie w celu osiągnięcia korzyści,
  2. Posiadam uzasadnione przekonanie, że zawarte w ujawnionej informacji zarzuty są prawdziwe,
  3. Ujawnione informacje są zgodne ze stanem mojej wiedzy i ujawniam wszystkie znane mi fakty i okoliczności dotyczące przedmiotu zgłoszenia.

Znana jest mi Instrukcja – procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie, o którym mowa w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Informacja dla osób dokonujących zgłoszenia naruszenia prawa

  1. Administratorem Danych Osobowych jest PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna, zwana dalej Spółką, z siedzibą pod adresem: 03-734, Warszawa, ul. Targowa 74;
  2. W Spółce funkcjonuje adres e-mail: iod.plk@plk-sa.pl Inspektora Ochrony Danych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., udostępniony osobom, których dane osobowe są przetwarzane przez Spółkę;
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach:
    a) podjęcia działań związanych z ustaleniem, czy będące przedmiotem zgłoszenia działanie lub zaniechanie stanowi rzeczywiste lub potencjalne naruszenie prawa;
    b) wykonania czynności w ramach przyjmowanych zgłoszeń wewnętrznych w obrębie Spółki na temat naruszeń prawa.
  4. podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest wypełnienie obowiązków prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c RODO ciążących na Spółce na podstawie przepisów prawa wynikających z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
  5. Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane jedynie uprawnionym podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa;
  6. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazane do państwa nienależącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (państwa trzeciego), jak również do organizacji międzynarodowej w rozumieniu RODO;
  7. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami;
  8. ma Pani/Pan prawo do żądania dostępu do danych osobowych Pani/Pana dotyczących oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych;
  9. ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, tzn. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
  10. Spółka nie będzie przeprowadzać zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania na podstawie podanych danych osobowych.