Czym się zajmujemy?
Inwestycje
![Rysunkowa grafika. Od góry 3 wykresy liniowe, pociąg na wiadukcie, podnośnik oraz 2 wykresy kołowe.](/files/_processed_/0/f/csm_inwestycje_a9cc90328a.png)
Inwestujemy w przyszłość.
Dzięki naszym działaniom modernizacyjnym:
- Poprawiamy komfort podróży
- Poprawiamy estetykę elementów infrastruktury
- Skracamy czas podróży
- Podnosimy standardy bezpieczeństwa
- Chronimy środowisko naturalne
- Ułatwiamy życie użytkownikom dróg budując
skrzyżowania dwupoziomowe
Chcesz zobaczyć co i gdzie zmieniamy?
Odwiedź: plk-inwestycje.pl
Rozkład jazdy
![Rysunkowa grafika, w tle mapa Polski uproszczonym schematem linii kolejowych, z prawej podróżna stojąca tyłem czytająca tablicę rozkładu jazdy, u dołu nowoczesny pociąg.](/files/_processed_/d/9/csm_rozklad-jazdy_0f6d96cfa5.png)
Jesteśmy odpowiedzialni za układanie rozkładu jazdy dla pociągów pasażerskich, towarowych oraz specjalnych, który powstaje na zamówienie i według wytycznych naszych kontrahentów – przewoźników.
W 2023 roku na polskich torach swoje trasy przebyło
1 831 938 pociągów pasażerskich i 409 501 pociągów towarowych.
Aby umożliwić skorelowanie tak wielkiej liczby połączeń wykorzystujemy elektroniczny system konstrukcji rozkładu jazdy – SKRJ, który od 2013 roku jest jedynym narzędziem wykorzystywanym w procesie projektowania rozkładu jazdy.
Wychodząc naprzeciw potrzebom Podróżnych udostępniamy również nasz gotowy produkt w formie Portalu Pasażera.
Dzięki wyszukiwarce połączeń, sieciowemu i plakatowemu rozkładowi jazdy na stronie internetowej dajemy możliwość dostępu do zawsze aktualnych danych.
Bezpieczeństwo
Od 2005 r. prowadzimy kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd…”, której podstawowymi założeniami są:
- podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych,
- zwrócenie uwagi na to, jak ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności oraz przestrzeganie przepisów ruchu drogowego,
- minimalizacja liczby zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu ludzi na przejazdach kolejowo-drogowych oraz terenach kolejowych,
- kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych.
Zachęcamy do zapoznania się z naszą akcją i tym jak pracujemy, na naszej stronie kampanii:
Jednocześnie wymagamy też od siebie. Wymiana i modernizacja urządzeń sterowania ruchem, zabudowa nowych rozjazdów, zakup symulatorów, czy szkolenia dyżurnych ruchu i osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, to tylko część naszego kompleksowego programu poprawy bezpieczeństwa.
Wiemy, że od naszego zaangażowania i profesjonalizmu zależy życie ludzi, dlatego swoje obowiązki służbowe wykonujemy zgodnie z procedurami i z najwyższą uwagą.
![Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym - logotyp](/files/public/user_upload/graphics/BP/kultura-bezpieczenstwa.png)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. laureatem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”
![Dwie statuetki w konkursie „Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”](/files/_processed_/5/3/csm_Nagrody_UTK_ffed5a702a.jpg)
Nagrody w konkursie „Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” 2022 w kategoriach:
• „Czynnik ludzki – edukacja” za organizację „Warsztatów dla instruktorów nauki jazdy i wykładowców z Ośrodków Szkolenia Kierowców oraz dla egzaminatorów z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego”,
• „Rozwiązanie systemowe” za rozwiązanie informatyczne wdrażające system „Elektroniczny Dziennik Ruchu oraz jego powiązanie z Systemem Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej i systemami zewnętrznymi”.
![Statuetka Brązowy Spinacz.](/files/_processed_/4/5/csm_Brazowy_Spinacz_dla_BP_7d57eed98e.png)
Brązowy Spinacz – przyznany kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd…” za projekt „Lokomotywa kontra samochód” w ramach konkursu Złote Spinacze, prowadzonego przez Związek Firm Public Relations
![Nagrody w konkursie „Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”](/files/_processed_/5/5/csm_kultura_bezpieczenstwa_463dffd43b.png)
Nagrody w konkursie „Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” 2019 w kategoriach:
• „Rozwiązanie systemowe” za projekt „#ŻółtaNaklejkaPLK”, realizowany w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”,
• nagroda publiczności.
![Grafika, Logotyp SABRE AWARDS i logotyp kampanii Bezpieczny Przejazd](/files/_processed_/2/1/csm_csm_sabre_awards_c67360125b_9c075cc56d.png)
Nagroda dla kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd” w międzynarodowym konkursie branży Public Relation – SABRE Awards 2021 (Superior Achievement in Branding, Reputation & Engagement) za projekt „#ŻółtaNaklejkaPLK, która ratuje życie” w kategorii regionalnej The Baltic.
![Logotyp konkursu Stevie®.](/files/_processed_/0/2/csm_241854764_596979557996836_6103386124425999746_n__1__67d5726929.jpg)
We wrześniu 2021 r. kampania „Bezpieczny przejazd” została wyróżniona jedną z wiodących nagród marketingowych przyznawanych na całym świecie – Stevie® Awards. Zdobyła brązową statuetkę w kategorii „Communications or PR Campaign of the Year – Public Service” za promowanie bezpieczeństwa z pomocą #ŻółtaNaklejkaPLK.
![Statuetka PR Wings, obok logotyp Bezpieczny Przejazd](/files/_processed_/2/7/csm_pr_wings_grafika_do_tekstu_c06de5c7e2.jpg)
We wrześniu 2021 r. kampania „Bezpieczny Przejazd” została nagrodzona w konkursie PR Wings promującym innowacyjne, kreatywne i etyczne podejście do komunikacji i public relations. Projekt #ŻółtaNaklejkaPLK – pierwsza naklejka, która ratuje ludzkie życie, zwyciężył w kategorii „CSR – Największy wpływ społeczny”.
Utrzymanie infrastruktury
![Ikona torów](/files/user_upload/001.png)
18 806 km eksploatowanych linii kolejowych
![Ikona przejazdu kolejowo-drogowego.](/files/user_upload/002.png)
11 603 przejazdów
kolejowo-drogowych
![Ikona budynku posterunku technicznego](/files/user_upload/003.png)
5 140 budynków (w tym posterunków technicznych)
![Ikona rozjazdu.](/files/user_upload/004.png)
37 352 rozjazdów
![Ikona wiaduktu kolejowego](/files/user_upload/005.png)
24 724 obiektów
inżynieryjnych
![Ikona peronu z wiatą.](/files/user_upload/006.png)
16 292 budowli (wiaty, perony, ekrany akustyczne)
Stan na dzień 31.12.2023 r. Dane dotyczą infrastruktury na liniach eksploatowanych.
Prowadzenie ruchu pociągów
![Grafika rysunkowa. Kobieta siedząca przy kokpicie z 6 monitorami.](/files/_processed_/f/6/csm_prowadzenie-ruchu-pociagow_b37dada527.png)
Mózgiem systemu przewozowego jest Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym bezpośrednio odpowiedzialne za prawidłowy przebieg pociągów na terenie kraju i w relacjach transgranicznych.
Centrum nadzoruje również pracę w sytuacjach nadzwyczajnych oraz kieruje ruchem służb zabezpieczenia technicznego.
Średnio w ciągu doby po polskich torach porusza się około 5000 pociągów pasażerskich i towarowych*.
Codziennie ok. 1700 osób czuwa nad płynnością ruchu na torach. Zarządza nimi ok. 100 dyspozytorów.
W 2023 roku przewozy kolejowe na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonywało 125 przewoźników pasażerskich i towarowych.
* liczba nie uwzględnia pociągów specjalnych, służbowych, manewrów lokomotyw, przejazdów technicznych
Misja
![Grafika rysunkowa. Mężczyzna w kamizelce stojący przodem do 3 wieżowców i przejeżdżającego pociągu. Z lewej strony ikony zegara, kamery, dostępności oraz rogatki.](/files/_processed_/7/7/csm_misja1_e7f5daae0e.png)
Wyznacznikiem kształtowania strategii firmy jest jej misja, rozumiana jako charakterystyczna rola wyrażająca jej odrębność. Wizja – to wizerunek przyszłości, stanowiący zwieńczenie długofalowych działań ukierunkowanych na optymalizację stanu infrastruktury, a także odnoszący się do roli PLK S.A. i jej postrzegania przez interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych.
Misją PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest tworzenie najlepszych warunków do obsługi transportowej kraju poprzez:
- udostępnianie linii kolejowych przewoźnikom pasażerskim i towarowym na równoprawnych zasadach,
- zapewnienie wysokiego poziomu obsługi pasażerów na stacjach, przystankach osobowych oraz informacji o rozkładzie jazdy i ruchu pociągów pasażerskich,
- zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa,
- poszanowanie środowiska,
- działanie na rzecz zwiększenia dostępności, atrakcyjności i efektywności transportu kolejowego,
- niezawodność usług.
Spółka z powodzeniem łączy tradycję z wykorzystywaniem najnowszych rozwiązań i technologii. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to nowoczesny pracodawca kierujący się najwyższymi standardami pracy poprzez:
- zatrudnianie ekspertów w dziedzinach potrzebnych do realizacji zadań Spółki, posiadających niezbędną wiedzę i umiejętności;
- motywowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników, systematycznego i świadomego rozwijania wiedzy i kompetencji.
Wizja
![Grafika rysunkowa. Żarówka w kole utworzonym z torów. W tle mapa Polski. W lewym dolnym rogu piktogram peronu.](/files/_processed_/7/7/csm_wizja1_a545aeb1d9.png)
Sieć linii kolejowych będzie ważnym elementem systemu transportowego w Polsce i w Europie, a jej zarządca – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – podmiotem zapewniającym na zarządzanej sieci usługi najwyższej jakości przewoźnikom kolejowym, dbając o zadowolenie pasażerów oraz nadawców i odbiorców towarów.
Kontynuowane będą procesy modernizacyjne i rozwojowe z wykorzystaniem nowych technologii i poszanowaniem środowiska oraz dbałością o bezpieczeństwo ruchu kolejowego, zgodnie z europejskimi standardami.
Konsekwentnie wypełniana będzie rola odpowiedzialnej, dobrze zorganizowanej i zarządzanej spółki, której pracownicy będą identyfikować się z jej celami, kierując się w ich realizacji zasadami gospodarności, przedsiębiorczości oraz elastycznym podejściem do zmieniającego się otoczenia.