Powrót

Zwiększymy możliwości kolei i dostęp do pociągów na odcinku Kraków - Tunel

Stacja Kraków Batowice, widok z lotu ptaka, fot. Piotr Hamarnik

Ogłosiliśmy przetarg na prace budowlane przy linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Główny – Tunel. Celem zadania jest zwiększenie możliwości obsługi pociągów i poprawa dostępności do kolei na ważnym szlaku prowadzącym z Krakowa na północ kraju. W ramach przygotowywanej inwestycji wymienimy fragmenty torów i rozjazdy, poprawimy parametry nawierzchni kolejowej, zmodernizujemy 6 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudujemy elementy sieci trakcyjnej. Efektem prac będzie podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu i ułatwi prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych.
- Prace przy linii kolejowej nr 8 pozwolą nam poprawić bezpieczeństwo i niezawodność codziennych podróży. Zwiększymy przepustowość tego odcinka i przygotujemy go na przewidywany rozwój kolei aglomeracyjnej – mówi Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.
Duże zmiany czekają też infrastrukturę dla podróżnych, która zostanie dostosowana do rosnących potrzeb związanych z obsługą połączeń aglomeracyjnych. W ramach inwestycji powstanie nowy peron na stacji Miechów, a na przystanku w Smrokowie i stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną zmodernizowane i podwyższone. Bierzemy pod uwagę również budowę kolejnego peronu na przystanku w Zastowie, wraz z wydłużeniem kładki nad torami – to zadanie będzie mogło być realizowane w ramach tzw. opcji. Wszystkie perony i dojścia do nich będą zaprojektowane tak, by korzystać z nich mogły osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Pojawią się na nich nowoczesne wiaty, ławki i tablice informacji dla podróżnych. Komfort korzystania ze stacji i przystanków poprawi się dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne i energooszczędne, pracujące w technologii LED.
To kolejna duża inwestycja realizowana przez PLK SA na linii kolejowej nr 8. W zeszłym roku rozpoczęliśmy prace związane z unowocześnieniem systemu sterowania ruchem pociągów. Zadanie będzie polegać na instalacji nowych urządzeń wraz z wymianą kabli i światłowodów. Pozwoli to na zdalne zarządzanie ruchem ze stacji Kraków Batowice stacjami Miechów, Słomniki, Niedźwiedź i Zastów. Modernizacja urządzeń i wdrożenie nowego systemu sterowania ułatwią prowadzenie ruchu i zwiększą niezawodność kolei.
Oba projekty współfinansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycje KPO realizowane przez PLK SA pozytywnie wpłyną na transport kolejowy w całym kraju, poprawią parametry sieci kolejowej, zmniejszą ryzyko awarii i zwiększą bezpieczeństwo na kluczowych odcinkach ważnych dla przewozów pasażerskich i towarowych linii kolejowych.

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883