Czym się zajmujemy?
Inwestycje
Inwestujemy w przyszłość.
Dzięki naszym działaniom modernizacyjnym:
- Poprawiamy komfort podróży
- Poprawiamy estetykę elementów infrastruktury
- Skracamy czas podróży
- Podnosimy standardy bezpieczeństwa
- Chronimy środowisko naturalne
- Ułatwiamy życie użytkownikom dróg budując
skrzyżowania dwupoziomowe
Chcesz zobaczyć co i gdzie zmieniamy?
Odwiedź: plk-inwestycje.pl
Rozkład jazdy
Jesteśmy odpowiedzialni za układanie rozkładu jazdy dla pociągów pasażerskich, towarowych oraz specjalnych, który powstaje na zamówienie i według wytycznych naszych kontrahentów – przewoźników.
W 2023 roku na polskich torach swoje trasy przebyło
1 831 938 pociągów pasażerskich i 409 501 pociągów towarowych.
Aby umożliwić skorelowanie tak wielkiej liczby połączeń wykorzystujemy elektroniczny system konstrukcji rozkładu jazdy – SKRJ, który od 2013 roku jest jedynym narzędziem wykorzystywanym w procesie projektowania rozkładu jazdy.
Wychodząc naprzeciw potrzebom Podróżnych udostępniamy również nasz gotowy produkt w formie Portalu Pasażera.
Dzięki wyszukiwarce połączeń, sieciowemu i plakatowemu rozkładowi jazdy na stronie internetowej dajemy możliwość dostępu do zawsze aktualnych danych.
Bezpieczeństwo
Od 2005 r. prowadzimy kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd…”, której podstawowymi założeniami są:
- podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych,
- zwrócenie uwagi na to, jak ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności oraz przestrzeganie przepisów ruchu drogowego,
- minimalizacja liczby zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu ludzi na przejazdach kolejowo-drogowych oraz terenach kolejowych,
- kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych.
Zachęcamy do zapoznania się z naszą akcją i tym jak pracujemy, na naszej stronie kampanii:
Jednocześnie wymagamy też od siebie. Wymiana i modernizacja urządzeń sterowania ruchem, zabudowa nowych rozjazdów, zakup symulatorów, czy szkolenia dyżurnych ruchu i osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, to tylko część naszego kompleksowego programu poprawy bezpieczeństwa.
Wiemy, że od naszego zaangażowania i profesjonalizmu zależy życie ludzi, dlatego swoje obowiązki służbowe wykonujemy zgodnie z procedurami i z najwyższą uwagą.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. laureatem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”
Nagrody w konkursie „Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” 2022 w kategoriach:
• „Czynnik ludzki – edukacja” za organizację „Warsztatów dla instruktorów nauki jazdy i wykładowców z Ośrodków Szkolenia Kierowców oraz dla egzaminatorów z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego”,
• „Rozwiązanie systemowe” za rozwiązanie informatyczne wdrażające system „Elektroniczny Dziennik Ruchu oraz jego powiązanie z Systemem Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej i systemami zewnętrznymi”.
Brązowy Spinacz – przyznany kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd…” za projekt „Lokomotywa kontra samochód” w ramach konkursu Złote Spinacze, prowadzonego przez Związek Firm Public Relations
Nagrody w konkursie „Kultura Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” 2019 w kategoriach:
• „Rozwiązanie systemowe” za projekt „#ŻółtaNaklejkaPLK”, realizowany w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”,
• nagroda publiczności.
Nagroda dla kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd” w międzynarodowym konkursie branży Public Relation – SABRE Awards 2021 (Superior Achievement in Branding, Reputation & Engagement) za projekt „#ŻółtaNaklejkaPLK, która ratuje życie” w kategorii regionalnej The Baltic.
We wrześniu 2021 r. kampania „Bezpieczny przejazd” została wyróżniona jedną z wiodących nagród marketingowych przyznawanych na całym świecie – Stevie® Awards. Zdobyła brązową statuetkę w kategorii „Communications or PR Campaign of the Year – Public Service” za promowanie bezpieczeństwa z pomocą #ŻółtaNaklejkaPLK.
We wrześniu 2021 r. kampania „Bezpieczny Przejazd” została nagrodzona w konkursie PR Wings promującym innowacyjne, kreatywne i etyczne podejście do komunikacji i public relations. Projekt #ŻółtaNaklejkaPLK – pierwsza naklejka, która ratuje ludzkie życie, zwyciężył w kategorii „CSR – Największy wpływ społeczny”.
Utrzymanie infrastruktury
18 806 km eksploatowanych linii kolejowych
11 603 przejazdów
kolejowo-drogowych
5 140 budynków (w tym posterunków technicznych)
37 352 rozjazdów
24 724 obiektów
inżynieryjnych
16 292 budowli (wiaty, perony, ekrany akustyczne)
Stan na dzień 31.12.2023 r. Dane dotyczą infrastruktury na liniach eksploatowanych.
Prowadzenie ruchu pociągów
Mózgiem systemu przewozowego jest Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym bezpośrednio odpowiedzialne za prawidłowy przebieg pociągów na terenie kraju i w relacjach transgranicznych.
Centrum nadzoruje również pracę w sytuacjach nadzwyczajnych oraz kieruje ruchem służb zabezpieczenia technicznego.
Średnio w ciągu doby po polskich torach porusza się około 5000 pociągów pasażerskich i towarowych*.
Codziennie ok. 1700 osób czuwa nad płynnością ruchu na torach. Zarządza nimi ok. 100 dyspozytorów.
W 2023 roku przewozy kolejowe na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonywało 125 przewoźników pasażerskich i towarowych.
* liczba nie uwzględnia pociągów specjalnych, służbowych, manewrów lokomotyw, przejazdów technicznych
Misja
Wyznacznikiem kształtowania strategii firmy jest jej misja, rozumiana jako charakterystyczna rola wyrażająca jej odrębność. Wizja – to wizerunek przyszłości, stanowiący zwieńczenie długofalowych działań ukierunkowanych na optymalizację stanu infrastruktury, a także odnoszący się do roli PLK S.A. i jej postrzegania przez interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych.
Misją PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest tworzenie najlepszych warunków do obsługi transportowej kraju poprzez:
- udostępnianie linii kolejowych przewoźnikom pasażerskim i towarowym na równoprawnych zasadach,
- zapewnienie wysokiego poziomu obsługi pasażerów na stacjach, przystankach osobowych oraz informacji o rozkładzie jazdy i ruchu pociągów pasażerskich,
- zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa,
- poszanowanie środowiska,
- działanie na rzecz zwiększenia dostępności, atrakcyjności i efektywności transportu kolejowego,
- niezawodność usług.
Spółka z powodzeniem łączy tradycję z wykorzystywaniem najnowszych rozwiązań i technologii. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to nowoczesny pracodawca kierujący się najwyższymi standardami pracy poprzez:
- zatrudnianie ekspertów w dziedzinach potrzebnych do realizacji zadań Spółki, posiadających niezbędną wiedzę i umiejętności;
- motywowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników, systematycznego i świadomego rozwijania wiedzy i kompetencji.
Wizja
Sieć linii kolejowych będzie ważnym elementem systemu transportowego w Polsce i w Europie, a jej zarządca – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – podmiotem zapewniającym na zarządzanej sieci usługi najwyższej jakości przewoźnikom kolejowym, dbając o zadowolenie pasażerów oraz nadawców i odbiorców towarów.
Kontynuowane będą procesy modernizacyjne i rozwojowe z wykorzystaniem nowych technologii i poszanowaniem środowiska oraz dbałością o bezpieczeństwo ruchu kolejowego, zgodnie z europejskimi standardami.
Konsekwentnie wypełniana będzie rola odpowiedzialnej, dobrze zorganizowanej i zarządzanej spółki, której pracownicy będą identyfikować się z jej celami, kierując się w ich realizacji zasadami gospodarności, przedsiębiorczości oraz elastycznym podejściem do zmieniającego się otoczenia.