Sprawniejszy wyjazd pociągów technicznych zapewni remont obrotnicy w Katowicach
Obrotnica parowozowa w Katowicach Szopienicach Północnych pochodzi z 1942 r. To urządzenie techniczne ma 23 m długości i służy do zmiany kierunku jazdy pojazdów szynowych poprzez obrócenie pomostu, na którym taki pojazd się znajduje. Stosowano je, aby zaoszczędzić miejsce i czas konieczny na manewrowanie taborem. Obracana platforma umożliwia wjazd lokomotywy na odpowiedni tor lub do hali maszyn. Urządzenie jest w stanie przestawić pojazd o wadze do 200 ton. W hali magazynowanej są też pojazdy techniczne PLK S.A., które wykorzystywane są do robót na torach i transportu materiałów. Sprawne działanie obrotnicy umożliwia szybki wyjazd pociągów technicznych między innymi do usuwania usterek i awarii na sieci.
Katowicka obrotnica zostanie wyremontowana. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na projekt „Wykonanie remontu kapitalnego oraz wykonanie przeglądów obrotnicy parowozowej zlokalizowanej na terenie Sekcji Eksploatacji Katowice wraz ze sporządzeniem Dokumentacji Techniczno-Ruchowej (DTR)”. W zakres zadania wchodzi m.in. naprawa układu napędowego, wymiana kół zębatych w napędach mechanicznym i ręcznym oraz wymiana instalacji elektrycznej. Wymienione będą podkłady na pierścieniu obrotnicy. Po przeprowadzonych pracach możliwe będzie sprawniejsze korzystanie z obrotnicy i wprowadzanie pociągów do hal, które są obecnie remontowane.
Wartość inwestycji to ok. 800 tys. zł. Prace powinny zakończyć się do końca czerwca 2023 r.