Rok zmian na mazowieckich torach – inwestujemy w wygodę i bezpieczeństwo
Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie
Do końca grudnia zakończymy zasadnicze prace na stacji Warszawa Zachodnia. Pasażerowie mogą korzystać z 9 przebudowanych, zadaszonych peronów oraz kładki z windami. Teraz, do końca grudnia, wykonawca zakończy zasadnicze prace w części kolejowej przejścia podziemnego. Aby podróżni mogli skorzystać z nowego obiektu, muszą zostać dokończone roboty związane z budową części tramwajowej. Ten etap planowany jest do połowy roku i po przeprowadzeniu ostatecznych odbiorów pasażerowie będą mogli już zejść pod ziemię.
Nowe perony i przystanki
W Mińsku Mazowieckim zbudowaliśmy nowy peron nr 4 za 3,6 mln zł w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Obiekt zapewnia dogodniejsze przesiadki oraz dostęp do parkingu P+R. Peron jest jednokrawędziowy i obsługuje ruch w kierunkach Warszawy i Siedlec.
Ogłosiliśmy również przetarg na modernizację przystanku Warszawa Ursus Północny. Powstaną dwa nowe perony z wiatami, ławkami, monitorami informacyjnymi oraz nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej. Planujemy zakończenie prac w 2025 r.
Jeszcze wygodniejsza Warszawa Gdańska
W grudniu 2024 r. podpisaliśmy umowę za 1,5 mln zł na budowę ekranów akustycznych przy stacji Warszawa Gdańska. Jesteśmy na etapie przygotowywania projektu. Konstrukcja ma powstać w ciągu 2 lat. Celem jest ograniczenie hałasu od przejeżdżających pociągów i poprawienie komfortu życia mieszkańców bloków sąsiadujących ze stacją.
Oprócz ekranów akustycznych Warszawa Gdańska zyskuje również nowe przejście podziemne o długości ok. 90 metrów, które będzie prowadzić od zachodniej strony stacji, w kierunku ul. Kłopot. Nowe przejście zapewni lepszy dostęp do peronów oraz komunikacji miejskiej, w tym do metra.
Bezpieczniejsze przejazdy dzięki nowym wiaduktom i tunelom
W Ciechanowie za 4 mln zł przy współudziale środków unijnych POIiŚ powstał wiadukt pieszo-rowerowy nad linią kolejową Warszawa-Trójmiasto. Dzięki niemu wzrósł poziom bezpieczeństwa zarówno pasażerów pociągów, jak i korzystających z przejścia okolicznych mieszkańców. Wiadukt połączył ulice Marii Skłodowskiej-Curie i Ceramiczną. Obiekt został wyposażony w windy i zadaszenie.
Trwają prace nad tunelami drogowymi w Teresinie nieopodal przystanku kolejowego i w Sulejówku w ciągu ul. Przejazd/Krasińskiego, które wyeliminują kolizje na trasach Warszawa - Kunowice i Warszawa - Terespol. Budowa obu tuneli ma zakończyć się w 2025 r.
Nowoczesne rozwiązania na linii Warszawa - Radom
Na linii Warszawa - Radom budujemy nowe przystanki – Radom Południowy i Radom Wschodni. Na ten pierwszy podpisaliśmy porozumienie z Miejskim Zarządem Dróg i Komunikacji w Radomiu. Zobowiązaliśmy się do przygotowania projektu i budowy trzech nowych peronów, między ulicami Jacka Kuronia, Anny Walentynowicz a Krynicką. Przystanek będzie wyposażony w windy, schody ruchome i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Miasto Radom sfinansuje kładkę dla pieszych, po której będzie można dojść do peronów.
W czerwcu 2025 r. planujemy natomiast oddać do użytku przystanek Radom Wschodni w ciągu ul. Żeromskiego i Lubelskiej. Gotowa jest już konstrukcja peronu, trwa układanie płyt peronowych. Przystanek ułatwi komunikację w mieście i transport na lotnisko.
Pasażerowie na 17 stacjach i przystankach między Sułkowicami a Radomiem zyskają także nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Podpisaliśmy umowę na montaż nowych wyświetlaczy z rozkładem jazdy i nagłośnieniem. Dzięki automatycznym komunikatom podróżni będą mogli łatwiej planować podróż. Inwestycja o wartości 12 mln zł netto realizowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Kolejne etapy modernizacji linii otwockiej
Ogłosiliśmy przetarg na modernizację odcinka Warszawa Wawer - Otwock. Projekt zakłada rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, likwidację czterech przejazdów kolejowo-drogowych i budowę tuneli w Józefowie, Radości i Falenicy oraz przebudowę przystanków i stacji w Aninie, Międzylesiu, Michalinie, Świdrze i Józefowie. Wartość projektu to 1,8 mld zł, planowane zakończenie: 2028 r.
Wcześniejsze prace, zakończone w 2024 r., obejmowały m.in. budowę nowych peronów i bezpiecznych przejść na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Wawer. W odpowiedzi na apele mieszkańców warszawskich dzielnic Praga Południe i Rembertów, w br. wykonaliśmy przejścia przez tory, prowadzące do pieszego szlaku w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska. Udostępniliśmy także przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek na ul. Korkowej i na wysokości ul. Goździków. W ramach prac na tej linii powstały jeszcze trzy nowe tunele dla pieszych i rowerzystów i jedno przebudowane, przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego (pod wiaduktem na ul. Płowieckiej) oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska przy ul. Chłopickiego zakończyliśmy budowę nowej kładki nad torami, wyposażonej w schody i windy. Planujemy udostępnić ją podróżnym na początku 2025 r.
Inwestycje w przyszłość
Modernizacja linii Skierniewice - Łuków to kolejny projekt w przygotowaniu. Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze będzie polegało na kompleksowej modernizacji odcinka Czachówek Wschodni - Góra Kalwaria - Pilawa. Obecnie trasa, z wyjątkiem odcinka Czachówek Wschodni - Góra Kalwaria, obsługuje jedynie składy towarowe. Po pracach przywrócony zostanie ruch pociągów pasażerskich na odcinku Góra Kalwaria - Pilawa. Planowana przebudowa obejmie perony na stacjach i przystankach Czachówek Wschodni, Góra Kalwaria, Warszówka, Osieck i Jaźwiny. Pasażerowie zyskają komfortowe warunki podróży. Podpisanie umów z wykonawcami zaplanowaliśmy na 2025 r.