PLK SA przygotowane na świąteczne i noworoczne podróże
Zimowa organizacja nadzoru nad liniami kolejowymi ma zapewnić bezpieczne i sprawne podróże na Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok. Prowadzony jest stały monitoring pogody i dostosowana do niego odpowiednia gotowość służb.
Dyspozytorzy PLK SA przez całą dobę utrzymują kontakt z przewoźnikami i służbami technicznymi. W okresie świąteczno-noworocznym w gotowości do pracy jest: 175 zespołów szybkiego usuwania usterek i 18 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego oraz 66 pociągów sieciowych do usuwania awarii sieci trakcyjnej wyposażonych m.in. w urządzenia do odladzania sieci trakcyjnej, oraz specjalne wzmocnione nakładki na pantografy do usuwania szronu/szadzi z przewodów jezdnych. Zasłony przeciwśnieżne ograniczające zawiewanie śniegu na tory ustawiono na 824 km linii kolejowych. Prowadzone są prace mające na celu zabezpieczenie sieci trakcyjnej na wypadek wystąpienia opadów marznących i oblodzeń. W szczycie przewozów pasażerskich zaplanowane jest zamówienie lokomotyw osłonowych na wypadek awarii taboru lub urządzeń infrastruktury kolejowej.
Bezpieczna podróż
W okresie świąteczno-noworocznym nad bezpieczeństwem podróżnych na dworcach, stacjach i w pociągach będzie czuwać blisko 3 tysiące funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, wspieranych przez Policję, Straż Graniczną i inne służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo publiczne. Każdego dnia na obszarze kolejowym całego kraju służbę będzie pełniło średnio 600 patroli SOK. Szczególnym nadzorem funkcjonariusze SOK obejmą pociągi pasażerskie, w których jak co roku w okresie świątecznym przewiduje się wzmożoną ilość podróżnych. Dodatkowe patrole SOK pojawią się w około 1300 pociągach pasażerskich. Funkcjonariusze obecni będą również na szlakach kolejowych, w rejonach przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zadbają o bezpieczeństwo kierowców i pieszych, wykorzystując nowoczesne środki i sprzęt techniczny, między innymi Mobilne Centra Monitoringu (MCM), noktowizory, lornetki termowizyjne i foto pułapki. Pracę funkcjonariuszy będzie wspierać ponad 60 psów patrolowo – obronnych. Działania funkcjonariuszy będą odbywać się również po cywilnemu z wykorzystaniem grup operacyjno-interwencyjnych przeznaczonych do wykonywania zadań specjalnych zapobiegającym przestępstwom i wykroczeniom na obszarach kolejowych.
Całodobowy numer alarmowy SOK - 22 474 00 00 pozostaje dostępny do zgłaszania informacji o zagrożeniach na obszarze kolejowym. Straż Ochrony Kolei apeluje do wszystkich osób przebywających na obszarze kolejowym o rozwagę, rozsądek i zachowanie szczególnej ostrożności oraz o niepozostawianie swojego bagażu bez opieki, który może stanowić potencjalne zagrożenie.
Wsparcie dla pasażerów
Aby zapewnić komfortową podróż, Centrum Wsparcia Klienta działa przez całą dobę, zapewniając pasażerom pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnia poczęstunek czy nocleg. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich.
Warto sprawdzić rozkład jazdy
Aktualny rozkład dostępny jest na portalpasażera.pl, w aplikacji mobilnej Portal Pasażera oraz na stronach internetowych przewoźników. Na stacjach i przystankach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów są wyświetlane na ekranach oraz przekazywane są w formie komunikatów głosowych. Informacji o kursowaniu pociągów udzielają przewoźnicy kolejowi https://www.plk-sa.pl/kontakt/telefoniczne-infolinie-dla-pasazerow.
Kontakt dla mediów:
Magdalena Janus
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: 22 473 30 02
Monika Komaszewska
rzecznik prasowy
Straż Ochrony Kolei
rzeczniksok@plk-sa.pl
T: +48 662 241 294