Powrót

Nowości w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2024/2025

Pasazerowie-czekajacy-na-pociag-na-nowym-peronie-w-Podlesciu-fot.Łukasz_Bryłowski

Nowy rozkład jazdy pociągów 2024/2025 został przygotowany przez PLK SA wspólnie z przewoźnikami tak, aby podróżni w pełni skorzystali z efektów inwestycji zrealizowanych przez spółkę. Od 15 grudnia, dzięki miliardowym inwestycjom z wykorzystaniem środków budżetowych i unijnych, podróżni wsiądą do pociągów z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków. Pasażerów czekają krótsze czasy podróży. Zwiększy się atrakcyjność oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych. Na trasach z Warszawy do Poznania i Gdańska od połowy grudnia składy będą jeździć w równych odstępach czasu. Łącznie to aż 48 relacji pociągów jeżdżących cyklicznie.

Realizowane prace umożliwiają podnoszenie prędkości na liniach kolejowych, co oznacza jeszcze szybsze podróże. To otwiera przed przewoźnikami nowe możliwości. Nasze wspólne działania pozwalają na stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej, z której chętnie korzystają podróżni, co pokazują statystki: z roku na rośnie liczba pasażerów kolei. To cieszy – mówi Michał Gil, Członek Zarządu – dyrektor ds. eksploatacji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Krótsze podróże i nowe połączenia

Od niedzieli najszybsze pociągi pojadą między Szczecinem a Poznaniem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Dzięki inwestycji skróci się też przejazd na trasie Szczecin – Poznań– Warszawa, którą najszybsze składy pokonają w ok. 4 godz. 20 min. W nowym rozkładzie jazdy z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w rekordowym czasie 2 godz.1 min ( IC Tatry) – to m.in. efekt zakończonych prac na tzw. kolejowej zakopiance.

Pasażerowie skorzystają z kolejnych efektów modernizacji linii Rail Baltica. W nowym rozkładzie jazdy dwa najszybsze składy PKP InterCity pokonają trasę Białystok – Warszawa Centralna w 1 godz. 30 min. Pociągi będą zatrzymywać się na stacji Białystok, przystanku Białystok Zielone Wzgórza oraz stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Warto także zwrócić uwagę, że 8 połączeń będzie odbywać się w czasie krótszym niż 2 godziny.

Na Dolnym Śląsku najszybszy pociąg dalekobieżny InterCity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej w Międzylesiu pojedzie w mniej niż 100 minut. To będzie najkrótsza w historii podróż tą linią. Skróci się również czas przejazdu pociągów regionalnych. To efekt prowadzonych prac ze środków budżetowych.

W województwie kujawsko-pomorskim, dzięki zakończeniu prac remontowych, o ok. 5 minut krócej pojadą pociągi na trasie Toruń Wschodni – Malbork oraz między Bydgoszczą a Nakłem nad Notecią. W województwie lubelskim czas przejazdu pociągów na odcinku Szczebrzeszyn – Bełżec skróci się o 4 minuty.

Pociągi ponownie połączą Skarżysko-Kamienną z Sandomierzem. Tym samym zakończą się zasadnicze prace przy modernizacji linii kolejowej nr 25 na tym odcinku. Dzięki inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, podróżni już korzystają z wygodnych peronów na stacjach i przystankach, m.in. w Starachowicach, Kunowie, Ostrowcu Świętokrzyskim i Jakubowicach.

Nowe przystanki i zmodernizowane perony

Pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu, od 15 grudnia skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.

Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki:

  • w woj. małopolskim: Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, Kraków Przylasek;
  • w woj. świętokrzyskim: Podchojny (linia 8 Warszawa – Kraków) oraz Piekoszów (linia 61 Kielce – Fosowskie);
  • w woj. śląskim: Zabrze Maciejów, Zabrze Północne, Chorzów Uniwersytet, Sosnowiec Jęzor Południowy;
  • w woj. lubuskim: Rzepin Miasto;
  • w woj. wielkopolskim: Wronki Zamość;
  • w woj. zachodniopomorskim: Radziszewo na trasie między Szczecinem a Gryfinem;
  • w woj. podlaskim: Repczyce na linii Białystok – Czeremcha (gmina Kleszczele).

Na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami oddanych do użytku będzie łącznie 10 odbudowanych przystanków: 5 w woj. śląskim - Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz 5 w woj. łódzkim - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia i Biała Szlachecka. Dotychczas linia była wykorzystywana przez pociągi towarowe. Od grudnia przewoźnicy regionalni uruchomią na niej regularne połączenia pasażerskie. Podróżni zyskają zupełnie nowe połączenie z Łodzi przez Zduńska Wolę do Częstochowy, a także w relacji Chorzew Siemkowice – Częstochowa.

W woj. warmińsko-mazurskim pasażerowie skorzystają z nowych peronów (nr 1 i 2) na stacji Ełk, które zostały wybudowane w ramach modernizacji międzynarodowej linii Rail Baltica.

Pociągi wracają na swoje trasy

Po zakończeniu prac utrzymaniowych, wracają pociągi na odcinek linii kolejowej nr 27 (Nasielsk – Toruń Wschodni) między Raciążem a Sierpcem oraz na odcinek linii nr 33 między Płockiem a Sierpcem. Składy wrócą również na modernizowany odcinek linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Pociągiem pojedziemy po zmodernizowanej linii kolejowej Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Podróżni skorzystają nie tylko z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet, ale także z dostosowanych do obsługi wszystkich podróżnych stacji, m.in. Chorzów Miasto, Bytom, Radzionków.

Informacja dla podróżnych

Przed podróżą warto sprawdzić rozkłady jazdy. Informacje na temat kursowania pociągów są dostępne w gablotach na stacjach, przystankach oraz w Internecie (https://portalpasazera.pl). Również przewoźnicy szczegółowo informują o nowych połączeniach i zmianach w rozkładzie na stronach internetowych (https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/wiecej-polaczen,-rekordowe-czasy-przejazdow,-nowosci-zagraniczne-i-krajowe,-w-tym-pendolino-do-szczecina-i-poznania.-pkp-intercity-przedstawia-roczny-rozklad-jazdy-na-sezon-2024/2025.html). Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na wyświetlaczach.

Kontakt dla mediów:
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: 22 473 30 02