Powrót

PLK systematycznie wzmacnia Zespoły Ratownictwa Technicznego

Po wnikliwej analizie organizacji systemu ratownictwa technicznego PLK pracuje nad zmianą wewnętrznej instrukcji. Regulacja ta określa optymalną liczebność oraz lokalizację zespołów ratowniczych, nadzór, czasy wyjazdów do działań ratowniczych, kierowanie działaniami oraz wyposażenie. Obecnie zespoły kolejowego ratownictwa technicznego tworzy:
  • 8 Specjalnych Pociągów Ratownictwa Technicznego z miejscami stacjonowania na stacjach: Warszawa Wschodnia, Łódź Widzew, Skarżysko Kamienna, Rzeszów, Sosnowiec Główny, Tczew, Wrocław Nadodrze oraz Poznań Piątkowo,
  • 15 Pociągów Ratownictwa Technicznego (PRT) z miejscami stacjonowania na stacjach: Białystok, Siedlce, Lublin, Kraków, Stróże, Zawiercie, Tarnowskie Góry, Bydgoszcz, Iława, Opole, Wałbrzych, Czerwieńsk, Ostrów Wielkopolski, Stargard Szczeciński i Białogard.
Ponadto do usuwania skutków awarii wykorzystywanych jest blisko 100 zespołów szybkiego reagowania. Prowadzona jest analiza lokalizacji i rozmieszczenia Specjalnych Pociągów Ratownictwa Technicznego i Pociągów Ratownictwa Technicznego, której wnioski mają zapewnić sprawniejszy i jeszcze szybszy dojazd do miejsca zdarzenia. Trwa uzupełnianie stanów osobowych Zespołów Ratownictwa Technicznego w ramach przemieszczenia pracowników z zespołów utrzymania infrastruktury kolejowej,po odpowiednim ich przeszkoleniu. Większość pojazdów i sprzętu użytkowanego w kolejowym ratownictwie technicznym jest kilkunastoletnia bądź kilkudziesięcioletnia. Dla utrzymania ich w pełnej sprawności poddawane są przeglądom i naprawom planowym oraz poawaryjnym, zgodnie z dokumentacją techniczną. Obecnie przeprowadzana jest analiza potrzeb zakupowych sprzętu i pojazdów, niebawem spółka ogłosi przetarg na dostawę 10 specjalistycznych pojazdów. Ponadto, zgodnie z zaleceniami NIK, w centrali spółki zostanie zorganizowana samodzielna komórka odpowiedzialna za sprawy m.in. kolejowego ratownictwa technicznego, która będzie odpowiedzialna za zapewnienie rzetelnego nadzoru nad gotowością operacyjną, właściwy stan osobowy, wyszkolenie, a także poziom techniczny wyposażenia. Kontrola NIK została przeprowadzona za okres styczeń 2010 – maj 2012 r. 

Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
Dyrektor ds. media relations
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
r.kuczynski@plk-sa.pl
22 473 30 02