Kolej w województwie śląskim zmienia się na lepsze
Rok 2024 zapisze się na kartach kolejowej historii województwa śląskiego w sposób szczególny. W tym roku rozpoczęła się jedna z największych i najważniejszych inwestycji w historii regionu. W kwietniu, przy wsparciu funduszy unijnych, podpisaliśmy dwie umowy o łącznej wartości ponad 5 mld zł na odcinki Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego na węźle katowickim poprawi przepustowość, dzięki czemu zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Prędkość składów wzrośnie. Zwiększy się dostęp do ekologicznego środka transportu - kolei, dzięki budowie nowych przystanków i dostosowaniu obecnych stacji i przystanków do obsługi wszystkich podróżnych. Będzie też bezpieczniej w ruchu pasażerskim i towarowym. Prace obejmują już m.in. stację Katowice oraz pięć wiaduktów kolejowych i jeden drogowy. Jednocześnie, zaawansowane roboty prowadzimy na pozostałych dwóch odcinkach tej inwestycji, od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych oraz od Tychów do Goczałkowic. W tym roku ogłosiliśmy też przetarg na wyłonienie wykonawcy prac projektowych dla linii Katowice Piotrowice – Tychy.
Na terenie województwa śląskiego realizujemy największe w historii inwestycje. Dzięki nim zwiększa się dostęp do kolei, także dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z myślą o pasażerach przygotowaliśmy wygodne stacje i przystanki na zmodernizowanej linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Mieszkańcy zyskali lepszą dostępność i większy komfort m.in. na stacjach Bytom, Chorzów Miasto i Radzionków. Korzystają też z zupełnie nowego przystanku Chorzów Uniwersytet. Efektem tej inwestycji są sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów morskich. Większe bezpieczeństwo na styku torów i dróg zapewniają nowe wiadukty kolejowe w Chorzowie i Radzionkowie. O bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa zadbają dyżurni ruchu z nowoczesnego lokalnego centrum sterowania w Bytomiu.
Dla pasażerów wybierających w codziennych podróżach kolej, wybudowaliśmy nowe perony, które zwiększą dostęp do pociągów w woj. śląskim. W grudniu udostępniliśmy nowe przystanki Zabrze Maciejów i Zabrze Północ na linii kolejowej Gliwice – Bytom oraz Sosnowiec Jęzor Południowy na linii kolejowej Katowice – Kraków. Podróżni zyskali też perony na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice: na terenie woj. śląskiego - Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz woj. łódzkiego - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia, Biała Szlachecka. Obiekty zostały dostosowane do obsługi wszystkich pasażerów. Od września mieszkańcy Radlina mają lepszy dostęp do pociągów na przebudowanym przystanku Radlin Obszary na linii kolejowej Rybnik – Wodzisław Śląski.
Dla wygodniejszych podróży z Mysłowic w stronę Katowic czy Krakowa przebudujemy perony i odnowimy przejście podziemne na stacji. To planowane efekty podpisanej w listopadzie umowy o wartości 14 mln zł.
Budujemy też nowe parkingi przy kolei w 13 miejscowościach w woj. śląskim. W przyszłym roku pasażerowie w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, Będzinie Ksawerze, Siewierzu, Pyrzowicach Lotnisku, Porębie, Blachowni, Częstochowie Gnaszynie, Koszęcinie, Rusinowicach, Turowie, Teklinowie, Jackowie i Kusiętach Nowych będą mogli zostawić swoje samochody przy peronach i wygodnie przesiąść się do pociągów.
Przygotowujemy sprawne połączenia na linii Pszczyna – Żory. Od marca realizujemy umowę o wartości prawie 260 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac, które podniosą standard podróży pociągiem. Dzięki realizacji tego zadania, skróci się czas przejazdu między Pszczyną a Żorami i dalej w stronę Rybnika, i granicy z Czechami. Finansowanie pochodzi z unijnych środków KPO.
Inwestycje prowadzone w ramach programu Kolej + zwiększą atrakcyjność kolei w woj. śląskim. Od lipca realizujemy umowę o wartości 9,7 mln zł na zaprojektowanie połączenia z Bielska-Białej do Skoczowa. Z kolei w październiku podpisaliśmy umowę o wartości ok. 350 mln zł na odbudowę alternatywnego połączenia Katowic z Gliwicami przez Rudę Kochłowice.
Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. W tym roku zrealizowaliśmy zadanie o wartości ponad 90 mln zł, dzięki któremu zwiększyło się bezpieczeństwo w Zawierciu. Dyżurni ruchu z nowoczesnej nastawni nadzorują sprawne i bezpieczne podróże oraz przewozy towarów. Nowe urządzenia i cyfrowe systemy sterowania usprawnią zarządzanie ruchem kolejowym na stacji. W ramach tego zadania, dla wygody podróżnych, przebudowaliśmy też perony. Na stacji Częstochowa Towarowa o sprawne i bezpieczne przewozy ładunków zadbają dyżurni z nowoczesnej nastawni. Dzięki wymianie torów, więcej towarów przejedzie przez Częstochowę w kierunku Kielc, Krakowa, Łodzi, Warszawy czy portów morskich. W czerwcu podpisaliśmy umowę z wykonawcą na realizację prac o wartości 64,5 mln zł. Dofinansowanie pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy.