Powrót

PLK poprawia bezpieczeństwo na liniach kolejowych

INWESTYCJE POD CORAZ LEPSZYM NADZOREM Widzimy i rozumiemy potrzebę zmian oraz przyspieszenia inwestycji. Dlatego od ponad roku intensywnie wprowadzamy nową organizację i sposób pracy w PLK. Dzięki temu skracamy czas wyboru wykonawców remontów i modernizacji. Spółka ma lepszy nadzór nad wykonawcami oraz zadaniami, które prowadzą. Robimy to poprzez:
  • liczne szkolenia i podnoszenie kwalifikacji pracowników pionu inwestycji, do końca tego roku szkolenia przejdzie 2300 osób;
  • szybsze przygotowywanie dokumentacji projektowej;
  • ściślejszy nadzór nad wykonawcami i egzekwowanie kar umownych;
  • zmiana kryteriów przetargów i odejście od kryterium najniższej cen
  • lepsze wykorzystanie unijnego dofinansowania
  • sama NIK zauważa w raportach rzetelne monitorowanie realizacji projektów inwestycyjno – modernizacyjnych, a także
  • rzetelną realizację zadań przez Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego
„Obok zmian organizacyjnych wewnątrz spółki, staramy się również budować relacje z wykonawcami oraz wspólnie wypracować nowe rozwiązania i zasady funkcjonowania rynku” – mówi Aleksander Wołowiec członek zarządu dyrektor ds. inwestycji. Także dzięki reorganizacji rosną nakłady finansowe na inwestycje w linie kolejowe:
  • 2 606 mln zł w 2010 roku;
  • 3 613 mln zł w roku 2011;
  • Plan na 2013 rok - 6 698 mln zł.
Także dzięki wprowadzanym przez PLK zmianom organizacyjnym udało się wykorzystać do tej pory 60 % środków przyznanych na kolej przez Komisję Europejską. WZMACNIAMY RATOWNICTWO TECHNICZNE PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dbają o bezpieczeństwo podróżnych oraz swojej załogi. Dlatego dostosowujemy rozmieszczenie Zespołów Ratownictwa Technicznego do aktualnych potrzeb. – „Uzupełniamy niezbędną załogę i kupujemy nowy sprzęt, a także skracamy czas dojazdu w miejsca wypadków. To najważniejsze działania z zakresu poprawy funkcjonowania zespołów ratownictwa”. – informuje Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych Obecnie zespoły kolejowego ratownictwa technicznego tworzą 23 Specjalne Pociągi Ratownictwa Technicznego. Ponadto do usuwania skutków awarii wykorzystywanych jest blisko 100 zespołów szybkiego reagowania. Trwa także analiza potrzeb zakupowych sprzętu i pojazdów, niebawem spółka ogłosi przetarg na dostawę 10 specjalistycznych pojazdów. PRACUJEMY NAD POPRAWĄ STANU TECHNICZNEGO LINII KOLEJOWYCH
  • prowadzimy modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych;
  • wdrażamy Europejski Systemu Zarządzania Ruchem kolejowym ERTMS;
  • prowadzimy dodatkowe projekty inwestycyjne dot. modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych (docelowo ok 2 000):
  • remonty i modernizacje przejazdów
  • zabudowa sygnalizacji przejazdowej
  • dodatkowa zabudowujemy 700 nowych rozjazdów;
  • kupujemy dodatkowe urządzenia detekcji uszkodzonego taboru (docelowo 200 szt.)
  • kupujemy nowe i wymieniamy istniejące rejestratory rozmów (docelowo 520 szt.)
Dodatkowo w ramach nadzoru i kontroli:
  • kontrolujemy stan infrastruktury w oparciu o rejestr zagrożeń, statystykę wypadkową oraz analizę ryzyka.
  • dwukrotnie zwiększyliśmy liczbę kontroli;
  • wzmocniliśmy nadzór pracy posterunków i pogotowia zespołu usuwania usterek;
  • poprawiliśmy obieg informacji o wynikach kontroli wewnętrznych/zewnętrznych wraz z realizacją wniosków pokontrolnych w zakładach linii kolejowych;
  • wprowadziliśmy centralny nadzór nad kontrolami oraz realizacją wniosków pokontrolnych;
  • monitorujemy realizację zawieranych umów mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego w zakresie sprawności urządzeń technicznych i czasu usuwania usterek;

Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
Dyrektor ds. media relations
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
r.kuczynski@plk-sa.pl
tel. 600 084 087