Powrót

Optymalizacja sieci – o 31 odcinków mniej do czasowego zawieszenia

W połowie lutego zarządca infrastruktury zaprezentował plany optymalizacji sieci kolejowej, w których zaproponowano czasowe wyłączenie z eksploatacji  90 (34 wstępnie i 56 definitywnie) odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2 tys. km na terenie całego kraju. Nowa propozycja zakłada skrócenie listy odcinków do czasowego zawieszenia o 31. Taką decyzje podjął zarząd spółki na posiedzeniu w dniu 10 kwietnia br.
Przeprowadzone dotychczas rozmowy przyniosły spodziewane efekty i dostarczyły nam dodatkowych informacji dających podstawę do ponownej oceny sytuacji – mówi Remigiusz Paszkiewicz prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Należy podkreślić wzrost współodpowiedzialności władz samorządowych za infrastrukturę transportową i gotowość do wypracowania wspólnych rozwiązań mających na celu utrzymanie ruchu kolejowego. Ponadto widzimy aktywność przedsiębiorców skłonnych w większym stopniu wykorzystywać transport kolejowy. Dlatego zdecydowaliśmy się rozpocząć kolejne, pogłębione konsultacje z udziałem m.in. strony społecznej, pracodawców i jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla prezes Paszkiewicz.
10 kwietnia w Rzeszowie rozpoczął się również drugi etap konsultacji w sprawie zapowiedzianej w lutym optymalizacji sieci kolejowej. Rozmowy z udziałem wszystkich reprezentatywnych stron szczebla regionalnego odbędą się w kwietniu i maju w Wojewódzkich Komisjach Dialogu Społecznego.
Z inicjatywą spotkań wystąpił zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W okresie od grudnia 2012 r. do końca marca br. prowadzono rozmowy z marszałkami województw, przewoźnikami oraz kluczowymi podmiotami gospodarczymi na terenie całego kraju nad oceną skutków przygotowywanych decyzji oraz możliwościami wypracowania alternatywnych rozwiązań. Podczas spotkań strona samorządowa zaprezentowała plany transportowe na najbliższe lata oraz zamierzenia inwestycyjne z przygotowanych Regionalnych Programów Inwestycyjnych w okresie lata 2014-2020. Ponadto zarządca infrastruktury otrzymał zamówienia od przewoźników na wykorzystanie dyskutowanych odcinków linii kolejowych, co pozwala ponownie oszacować perspektywy ekonomiczne każdego z nich. 
Obecnie 90% ruchu kolejowego odbywa się po około 12 tysiącach km linii kolejowych z ponad 19 tysięcy km zarządzanych przez PLK. Optymalizacja sieci ma przynieść oszczędności na poziomie 60 - 80 mln zł rocznie i w ten sposób przynieść dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Jest to ważny element restrukturyzacji spółki, polegający na dostosowaniu zakresu działalności do potrzeb zgłaszanych przez przewoźników. Przywrócenie ruchu na liniach czasowo wyłączonych z eksploatacji jest możliwe w przypadku zwiększenia zapotrzebowania na przewozy pasażerskie lub towarowe. 

Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
Dyrektor ds. media relations
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
r.kuczynski@plk-sa.pl