Powrót

Nowoczesny rozjazd na CMK – PLK podnoszą standardy

Zabudowany na stacji Psary rozjazd, jest wykonany ściśle według nowych wymagań PKP Polskie Linie Kolejowe S.A Ich celem jest m.in. zwiększenie efektywności modernizacji linii poprzez stosowanie rozjazdów bardziej trwałych, niezawodnych i nie wymagających częstych przeglądów ani konserwacji.

 Działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., związane z zastosowaniem nowoczesnego rozjazdu, są nie tylko wypełnieniem nowych wymagań zarządcy Infrastruktury, ale też stanowią element przygotowań palety nowych konstrukcji, które miałyby w przyszłości zastosowanie na liniach dużych prędkości – mówi Antoni Jasiński, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Znowelizowane standardy, przyjęte przez Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przed dwoma laty (9 lutego 2016 r.), wchodzą w życie w czerwcu br. Dwa lata od ich przyjęcia, to czas, aby producenci operujący w Polsce zdołali zmodyfikować swoją ofertę i przeprowadzić testowanie nowych produktów. Pośród licznych zmian, wynikających z nowych standardów, rozjazd w Psarach jest najbardziej śmiałym wdrożeniem. Wpływa na to jego kompleksowość i wielobranżowość, a także wymogi integracji nowego systemu z urządzeniami stacyjnymi różnych firm.

Skomplikowana zabudowa rozjazdu została wykonana przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska, spółkę zależną PLK, w sposób sprawny i niezakłócający ruchu pociągów. Dzięki spełnieniu nowych wymagań, wprowadzonych przez zarządcę infrastruktury, dostarczono rozjazd w blokach. Odizolowany został też fragment sieci trakcyjnej i urządzenie zabudowano specjalnym dźwigiem  bez dodatkowego, czasochłonnego montażu rozjazdu w torach i dłuższego wyłączania linii.

W celu rozpowszechniania nowatorskich rozwiązań technicznych, należy przeprowadzić pełny proces certyfikacji produktu zgodnie z obowiązującym prawem zarówno krajowym jak i unijnym. Dla potrzeb ostatecznego potwierdzania walorów nowej konstrukcji badania rozjazdu i systemu sterowania przeprowadza Instytut Kolejnictwa w Warszawie.

Rozjazd wyprodukowała polska firma Track Tec KolTram Sp. z o.o. w Zawadzkiem. Ta sama firma zintegrowała go z systemem ALSTOM SmartDrive (mądry napęd) i dostarczyła blokowo na budowę, gdzie firma Bombardier zaadaptowała swoje urządzenia.

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239