Bezkolizyjne skrzyżowania na CMK – bezpieczniejsze podróże koleją i drogą
Budowa wiaduktów to element przygotowania Centralnej Magistrali Kolejowej do podniesienia prędkości pociągów do 250 km/h. Inwestycja zwiększa sprawność i bezpieczeństwo komunikacji drogowej w Koziej Wsi i Motycznie w powiecie włoszczowskim.
– Inwestycje na Centralnej Magistrali Kolejowej umożliwią szybsze przejazdy pociągów, a tym samym atrakcyjne podróże koleją. Poziom bezpieczeństwa zwiększają m.in. nowe wiadukty drogowe w Koziej Wsi i Motycznie, wybudowane za ok. 47 mln zł ze środków budżetowych. Bezkolizyjne skrzyżowania to rozwiązania coraz częściej stosowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na polskiej sieci kolejowej – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na każdym wiadukcie są dwa pasy jezdni o szerokości 3 m. Dla pieszych i rowerzystów przygotowano bezpieczne ścieżki oddzielone od jezdni barierami. Wiadukt w Koziej Wsi ma 141 m długości, jezdnia znajduje się 10 m nad linią kolejową. Obiekt zapewnia bezkolizyjną komunikację drogą powiatową Rudka – Kozia Wieś. Obiekt w Motycznie o długości 149 m ułatwia komunikację drogą powiatową Międzylesie – Biedaszek. Budowa i oddanie do użytku bezkolizyjnych skrzyżowań oznacza możliwość wyłączenia z ruchu przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn. Roboty za 46,8 mln zł realizowała firma Nowak – Mosty Sp. z.o.o. Wiadukty są elementem większego projektu ze środków budżetowych pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”.
Po Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi pojadą z prędkością ponad 200 km/h
Inwestycje PLK na Centralnej Magistrali Kolejowej dostosowują linię do prędkości do 250 km/h, podnoszą poziom bezpieczeństwa i docelowo skrócą czas podróży koleją. Kolejne dwa bezkolizyjne obiekty budowane są obecnie nad torami CMK w Radwanie i Zachorzowie Kolonii w województwie łódzkim. W przebudowie są obiekty inżynieryjne na odcinku między Pilichowicami a Olszamowicami. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.
Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.