Z Wrocławia do Zgorzelca elektrycznym pociągiem, w 1 godzinę i 40 minut
Ukończenie elektryfikacji oznacza szybsze i wygodniejsze podróże już od 15 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Dotychczas brak trakcji elektrycznej wymagał zmiany lokomotyw i wydłużał czas przejazdu. Teraz skrócony może być czas przejazdu i zwiększona przepustowość linii.
Na 27-kilometrowym zelektryfikowanym odcinku zamontowano 920 słupów oraz 54 bramki trakcyjne. Aby zapewnić zasilanie, zmodernizowano podstację trakcyjną w Węglińcu oraz zbudowano dwie nowe w Pieńsku i Zgorzelcu. Podstacje trakcyjne stanowią kluczowy element kolejowej infrastruktury energetycznej. To w nich, doprowadzony z głównych punktów zasilania prąd o średnim napięciu 20 kV przetwarzany jest w prąd stały o napięciu 3 kV, którym zasilana jest sieć trakcyjna, a następnie pojazdy. Podstacje trakcyjne zasilają również tzw. linie potrzeb nietrakcyjnych wzdłuż szlaku kolejowego, dostarczając prąd m.in. do urządzeń sterowania ruchem kolejowym, systemów ogrzewania rozjazdów, czy oświetlenia znajdującego się na stacjach i przystankach.
Lepszym warunkom dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym, będą towarzyszyć także udogodnienia dla ruchu towarowego. Dzięki ukończonej elektryfikacji linii, przewozy ładunków staną się sprawniejsze, szybsze i bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Tym samym więcej ładunków przewożonych koleją odciąży drogi i zwiększy
bezpieczeństwo.
Inwestycja, o wartości 70 mln zł netto, współfinansowana z instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”, została zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przez zelektryfikowany odcinek codziennie pojedzie 8 bezpośrednich pociągów w relacji Wrocław – Zgorzelec. Najkrótszą podróż oferuje Sprinter Kaczawa 1h 38 min.
„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”.