Wygodne podróże koleją na linii Zawiercie – Częstochowa [FOTORELACJA]
Efektem realizacji projektu „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” jest większa dostępność do kolei, wzrost bezpieczeństwa i sprawniejsze podróże. Trasą Zawiercie – Częstochowa – Zawiercie kursuje ponad 100 pociągów każdego dnia.
Podróżni korzystają z wygodnych peronów na stacjach Myszków i Poraj oraz na przystankach Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków. Udostępnione są przejścia podziemne z windami w Częstochowie Raków, Myszkowie i Myszkowie Mrzygłodzie. Nowe przejście podziemne w Żarkach Letnisko zostanie zadaszone w III kwartale br.
Wymieniono łącznie 88 km torów i sieci trakcyjnej. Wybudowano nową nastawnię na stacji Poraj, a nowoczesne urządzenia zwiększają poziom bezpieczeństwa ruchu. Bezpieczniej jest na 15 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewniają sprawny przejazd pociągów. Lepsze podróże są możliwie po wyremontowanych 34 obiektach inżynieryjnych (w tym 20 mostach i 2 wiaduktach).
Najszybszy pociąg po uzyskaniu certyfikacji i dopuszczeniu do jazdy z prędkością 160 km/h będzie mógł przejechać ten odcinek o ok. 10 minut szybciej niż przed modernizacją.
Korzystne zmiany są również dla przewoźników towarowych. Sprawnie kursują cięższe pociągi, które mogą osiągać prędkość do 120 km/h. Wpływa to pozytywnie na konkurencyjność przewozów towarowych, czyli najbardziej ekologicznego środka transportu.
Wartość inwestycji zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to 380 mln zł. Dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.