Wracają bezpośrednie pociągi z Lublina przez Dęblin do Warszawy
Zakończył się kolejny etap prac na linii Lublin – Warszawa. Dla pasażerów będzie lepszy dostęp do pociągów oraz szybsze i wygodniejsze przejazdy pociągiem w kierunku Warszawy oraz w regionie.
- Powrót bezpośrednich połączeń kolejowych na ważnej linii między Lublinem – Puławami i Dęblinem to dla mieszkańców województwa lubelskiego ułatwienia w komunikacji regionalnej i podróżach dalekobieżnych. Kolej staje się też bardziej dostępna, dzięki modernizacji przystanków i stacji. To jest kolejny krok do zniesienia barier w dostępności komunikacyjnej dla Lublina i Lubelszczyzny – powiedział Lech Sprawka wojewoda lubelski.
Trasę Lublin – Warszawa będzie obsługiwało 7 par pociągów dalekobieżnych PKP Intercity - najszybszy pojedzie w 2 godz. 16 minut. Na trasę Lublin – Dęblin wyjedzie 5 par pociągów Przewozów Regionalnych – najszybszy pokona odcinek w 1 godz. 19 minut.
- Na trasie Lublin – Warszawa kończymy kolejne etapy projektu. Od października wróciły pociągi na trasę Dęblin – Puławy. Od nowego rozkładu jazdy po otwarciu odcinka Lublin – Puławy kursować będą pociągi regionalne oraz bezpośrednie z Lublina do Warszawy przez Dęblin – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Lublin – Puławy: podróże z nowych peronów
Między Dęblinem a Lublinem zmodernizowano 15 peronów na stacjach: Puławy, Puławy Chemia, Puławy Miasto, Nałęczów, Sadurki, Motycz, Lublin oraz przystankach: Pożóg, Klementowice, Łopatki, Czesławice, Miłocin Lubelski, Motycz Leśny, Stasin Polny, Lublin Zachodni.
Perony są wyższe, wyposażone w nowe ławki i wiaty, antypoślizgową nawierzchnię, jasne oświetlenie, czytelną informację pasażerską i wyraźne oznakowanie. Wszystkie obiekty umożliwią wygodne dojście do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Lepszą komunikację w miastach Puławy, Nałęczów, Motycz, Lublin zapewnią nowe przejścia podziemne. Będą one wyposażone w windy.
Na 50-kilometrowym odcinku między Puławami a Lublinem jest nowy tor i sieć trakcyjna.
Lublin z nowym przystankiem
Lepszy dostęp do pociągów zapewni nowy przystanek Lublin Zachodni. Przygotowany jest peron wyspowy z ławkami, oznakowaniem i gablotami informacyjnymi oraz przejście podziemne. W styczniu powstanie szeroka, stumetrowa wiata. Od 15 grudnia na przystanku będą zatrzymywały się pociągi regionalne.
Postępują prace na stacji w Lublinie (od 15 grudnia obowiązująca nazwa stacji to Lublin Główny). Pociągi będą zatrzymywać się na nowym peronie wyspowym nr 3. Przygotowane są ławki, oświetlenie i gabloty informacyjne. Podróżni między dworcem, peronem a skwerem im. Grażyny Chrostowskiej będą mieli wygodne dojście do pociągu nowym tunelem podziemnym. Na peronie dostępna będzie również winda.
Po 15 grudnia wykonawcy będą kontynuować roboty na drugim torze. Drugą nitkę widać już na blisko 36 km linii Dęblin – Lublin. Postępuje budowa sieci trakcyjnej. W ramach inwestycji przebudowywane są obiekty inżynieryjne, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym zapewnią nowe urządzenia sterowania, a także modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych.
Koleją z Mazowsza na Lubelszczyznę
Modernizacja linii nr 7 Lublin – Warszawa jest jednym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym. Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu najszybszego pociągu między stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny skróci się do około 1h 30 min. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Powstanie 77 nowych peronów i 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych, które poprawią komfort obsługi.
Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 roku.
Pierwotny projekt został rozszerzony o budowę łącznicy między linią do Warszawy i linią do Stalowej Woli. Trwają zaawansowane prace przy projektowaniu tego połączenia.
Termin zakończenia inwestycji Warszawa – Lublin przewidziany był na początku 2020 roku. Ze względu na zejście z budowy głównego wykonawcy prac w 2018 roku ostateczny termin został zmieniony. Na czas realizacji wpływ ma również likwidacja niezidentyfikowanych kolizji.
Odcinek Puławy Miasto – Lublin w liczbach:
- 26 nowych peronów;
- 5 nowych przejść podziemnych na stacjach;
- 110 km nowych torów (docelowo);
- 56 nowych rozjazdów;
- modernizowane 3 mosty i 9 wiaduktów;
- 14 przejazdów kolejowo-drogowych z nowymi urządzeniami.
Więcej informacji o projekcie na stronie www.warszawa-lublin.pl