Wielkopolska: na linii Poznań – Gniezno pociągi jeżdżą nowym wiaduktem w Kobylnicy
W Kobylnicy (gmina Swarzędz) zakończyły się już zasadnicze prace związane z budową nowego wiaduktu kolejowego na linii Poznań – Gniezno. Pociągi korzystają z dwóch torów na obiekcie. Sukcesywnie powstaje tunel dla samochodów i drogi dojazdowe.
Dwupoziomowe skrzyżowanie – wiadukt kolejowy i znajdujący się pod nim tunel drogowy – zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w okolicy stacji kolejowej przy ul. Swarzędzkiej i ul. Dworcowej (linia Poznań – Gniezno, nr 353). W długim na ok. 70 m tunelu będą dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku, a piesi i rowerzyści zyskają chodnik i ścieżkę rowerową.
– Inwestycje kolejowe nie tylko zapewniają dogodniejsze podróże, ale także poprawiają bezpieczeństwo i system komunikacji przy torach. Dzięki nowemu bezkolizyjnemu skrzyżowaniu w Kobylnicy będą płynniejsze przejazdy, zarówno pociągów, jak i samochodów. Mieszkańcy wschodniej części aglomeracji poznańskiej już wkrótce odczują korzystne zmiany, ponieważ pokonają tory niezależnie od ruchu pociągów, co jest niezwykle ważne ze względu na natężenie ruchu w tym rejonie – powiedział Andrzej Bittel – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy wykorzystaniu środków krajowych i unijnych efektywnie współpracują z samorządami, aby – tam, gdzie to możliwe i uzasadnione – zastępować przejazdy kolejowo-drogowe bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Pozytywne efekty inwestycji będą szczególnie widoczne w Kobylnicy, gdzie z przejazdu korzystało dotąd ok. 86 pociągów i ok. 12 tys. samochodów na dobę – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. korzystnie zmieniają system komunikacji w Kobylnicy za ok. 40 mln zł (netto) przy współpracy ze Starostwem Powiatowym w Poznaniu i gminą Swarzędz. Na budowę wiaduktu kolejowego PLK SA przeznaczyły blisko 21 mln zł z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałą część kwoty w zakresie drogowym m.in. budowę tunelu i dróg dojazdowych, zapewnią samorządy. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest obecnie do końca br. Dla zapewnienia kursowania pociągów i wykorzystania przez kierowców obecnego przejazdu w ul. Swarzędzkiej, uzgodniona z przewoźnikami i zarządcą drogi, inwestycja jest prowadzona etapami, a o czasowych zmianach w organizacji ruchu drogowego informują czytelne tablice.
Nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Wielkopolsce
Przedsięwzięcie „Budowa wiaduktu kolejowego/tunelu drogowego w ul. Swarzędzkiej w Kobylnicy w ciągu drogi powiatowej nr 2407 Koziegłowy – Swarzędz w zamian za likwidację przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 7,532 linii kolejowej nr 353” realizowane jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”. W ramach projektu wartego ok. 268 mln zł z udziałem środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, PLK przy współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego zastępują przejazdy kolejowo-drogowe bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.
W Wielkopolsce, dzięki realizacji projektu, z bezkolizyjnego przejazdu – tunelu drogowego pod wiaduktem kolejowym na linii łączącej Poznań z Warszawą – korzystają już mieszkańcy Kostrzyna i Plewisk pod Poznaniem, na kolejowej trasie Poznań – Kunowice. Do końca br. planowane są prace przy budowie dwóch wiaduktów kolejowych z tunelami drogowymi na ul. Działkowców we Wrześni (na liniach Oleśnica – Chojnice i na łącznicy kolejowej Września – Podstolice).
Kolejny etap projektu w regionie obejmuje budowę skrzyżowań bezkolizyjnych na linii Poznań – Piła w ulicy Lutyckiej i Golęcińskiej.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.