Powrót

Większe możliwości podróży koleją na węźle czechowickim. Postęp prac

Goczałkowice Zdrój pociąg na moście nad Wisłą widok z lotu ptaka fot Eryk Mstowski

Dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice stają się bardziej dostępne i komfortowe. Pasażerowie jadący w stronę Katowic, w Beskidy i do granicy z Czechami korzystają z nowego peronu. Jest nowa wiata, a zabytkowa została odnowiona i znajduje się w południowej części peronu. Są ławki, informacja pasażerska, czytelne oznakowanie i jasne oświetlenie. Bezpieczne dojście na nowy peron zapewnia przejście podziemne. Będą też windy. Prace postępują przy budowie drugiego peronu, który będzie oddany do użytku w połowie 2023 r. Wymieniany jest tor.

Sprawny i innowacyjny transport na światowym poziomie zwiększa przepływ ludzi i towarów przez Polskę, a w konsekwencji stanowi koło zamachowe rozwoju polskiej gospodarki na wielu płaszczyznach. Jestem przekonany, że zmodernizowana infrastruktura zwiększy bezpieczeństwo oraz konkurencyjność transportu kolejowego na terenie województwa śląskiego. Efekty tych prac znacznie poprawią też komunikację między najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi na terenie całego kraju – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na obszarze węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach jest ważna, poprawia efektywność transportu w Polsce. Z wykonanych prac już korzystają podróżni na stacjach i przystankach. Zwiększy się również oferta kolei jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu na trasach europejskich i krajowych – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z przyjemnością odnotowujemy rozpoczęcie modernizacji budynku dworca kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach. Inwestycja ta jest komplementarna do trwającej, współfinansowanej przez UE inwestycji w infrastrukturę kolejową. CEF wspiera modernizację głównych linii pasażerskich (E30 i E65) na odcinku Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg - jest to część Europejskiego Korytarza Bałtyk – Adriatyk przebiegającego przez terytorium Polski. W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała kolejne środki CEF wspierające modernizację kolejnych odcinków: Będzin-Piotrowice i Tychy – Most Wisła. Dzięki środkom CEF, transport staje się bardziej ekologiczny, a czas, komfort i bezpieczeństwo podróżowania koleją ulegną znacznej poprawie powiedział – Morten Jensen Head of Unit at CINEA.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyposażyły stację Czechowice-Dziedzice w lokalne centrum sterowania (LCS), z którego dyżurni ruchu dbają o bezpieczeństwo i sprawny przejazd na liniach kolejowych. Z LCS nadzór nad ruchem pociągów obejmuje stację Czechowice-Dziedzice, przystanek Zabrzeg oraz tzw. posterunki odgałęźne Most Wisła i Ochodza. Po zakończeniu inwestycji do LCS zostaną dołączone kolejne stacje oraz posterunki od Tychów do Zebrzydowic. Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy, który zastąpił stare systemy przekaźnikowe. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów.

Efektem inwestycji na linii Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskidy. Podróżni korzystają z dwóch nowych peronów w Zabrzegu, a także z bezpiecznego przejścia pod torami i na drugą stronę miasta. Pociągi jeżdżą też po nowym torze i moście nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami. Nowa przeprawa kolejowa zapewnia bezpieczne podróże i przewóz towarów. Prowadzone są bezpośrednie połączenia między Goczałkowicami a Zabrzegiem po odnowionej łącznicy. Takie rozwiązanie nie wymaga wjazdu do stacji Czechowice pociągów z Katowic do Cieszyna, Skoczowa czy Zabrzegu.

Budowane są nowe perony na przystanku Goczałkowice-Zdrój. Układany jest też nowy tor między Goczałkowicami a Czechowicami wraz z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania ruchem. Ten etap zadania powinien zakończyć się w kwietniu 2023 r.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę 47 km torów i 56 km sieci. Wymiana 119 rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 12 obiektów inżynieryjnych – mostów i wiaduktów oraz 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice–Dziedzice - Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł dofinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. 

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571