W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty
Przystanek Kraków Kościelniki gotowy będzie pod koniec 2024 roku. Wykonawca (Swietelsky Rail Polska sp. z o.o.) zaprojektuje i zrealizuje budowę dwóch peronów jednokrawędziowych na odcinku Nowa Huta - Podłęże (LK 95 Kraków Mydlniki – Podłęże). Do peronów prowadzić będzie przejście podziemne wyposażone w pochylnie. Przystanek będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jego lokalizacja pozwoli na wybudowanie w sąsiedztwie parkingu i ciągów komunikacyjnych. Podróżni pociągami aglomeracyjnymi dojadą do centrum Krakowa w kilkanaście minut.
- Nowe przystanki wybudowane w Krakowie ułatwią codzienne funkcjonowanie mieszkańcom Nowej Huty. Znacznie skrócą czas dojazdu do centrum miasta. Stawiamy na przyjazny środowisku, zrównoważony transport – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Dwa perony przystanku Kraków Przylasek powstaną przy ul. Rzepakowej, w sąsiedztwie popularnego kąpieliska. Zlokalizowane będą po dwóch stronach przejazdu kolejowo-drogowego. Znajdą się na nich wiaty, tablice informacyjne, ławki i czytelne oznakowanie. Oświetlenie pomoże w orientacji także po zmroku. Podróżni skorzystają z nowych chodników, oraz miejsc parkingowych dla rowerów. Wykonawca (PORR SA) zakończy prace w IV kwartale 2024 r.
- Po modernizacji krakowskiej linii średnicowej czas na kolejne ważne inwestycje w stolicy Małopolski. Nowe przystanki poprawią dostęp do kolei mieszkańcom Nowej Huty i dadzą pozytywny impuls do dalszego rozwoju tych obszarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
„Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” w Małopolsce obejmuje 22 lokalizacje. Trzy z nich – Kraków Północ (nazwa robocza: Kraków Piastów), Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek – znajdą się w stolicy województwa. Nowe przystanki powstaną także m.in. w miejscowościach: Pisary, Dąbrówka i 2 w Nowym Sączu. Z nowych peronów w Zatorze i Wolbromiu już korzystają podróżni. Ponadto PLK SA zmodernizują 13 przystanków na linii kolejowej z Nowego Sącza do Krynicy.
Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne poprawią dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej dla podróżnych. W sumie na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł, a modernizacja lub budowa nowych peronów planowana jest w 207 lokalizacjach w całej Polsce.