W grudniu pojedziemy pociągiem z Lublina do Łukowa
Efekty wykorzystania środków unijnych to m.in. lepszy dostęp do kolei, wygodne codzienne podróże pociągiem do pracy i szkoły, korzystniejsze warunki dla rozwoju turystyki.
Z Lublina do Łukowa pociągiem pojedziemy od 12 grudnia. Podróż na trasie Lubartów – Parczew zajmie pociągom dalekobieżnym około 18 minut, a regionalnym 30 minut.
– Przebudowa linii między Parczewem a Lubartowem to ważna inwestycja dla wszystkich mieszkańców regionu i turystów korzystających z kolei. Realizacja tego zadania w tym budowa dwóch nowych przystanków zwiększy dostępność do kolei i zapewni znacznie większy komfort dojazdu do Lublina i Łukowa – powiedziałRobert Gmitruczuk, Wicewojewoda Lubelski.
– Inwestycja prowadzona na odcinku linii Lubartów – Parczew zwiększa atrakcyjność i dostępność kolei na Lubelszczyźnie. Podobne efekty przyniosły prace na linii Lublin – Stalowa Wola czy Lublin – Warszawa. Dobre wykorzystywanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków z funduszy unijnych poprawia warunki życia mieszkańców i umożliwia rozwój przyjaznego środowisku transportu towarów koleją – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują środki unijne przeznaczone na rozwój kolei. Mieszkańców powiatu lubartowskiego i parczewskiego z pewnością ucieszy możliwość atrakcyjnych i szybszych podróży koleją do Lublina i Łukowa już od grudnia. Inwestycja, to również impuls dla rozwoju turystyki i zwiększone możliwości na sprawny przewóz towarów. Toczące się równolegle prace przy budowie Lokalnego Centrum Sterowania w Lubartowie pozwolą natomiast przenieść urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przystąpić spółce PKP S.A. do modernizacji dworca w Lubartowie – powiedział Piotr Kaliszewski, asystent wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela.
Sprawniejsze podróże na trasie z Lublina przez Lubartów do Łukowa
Na objętej pracami trasie będą dwa nowe przystanki w Laskach i Berejowie. Na stacji i przystankach: Parczew, Parczew Kolejowa, Gródek, Zabiele, Brzeźnica Bychawska, Tarło, Pałecznica, Ciecierzyn komfort podróży zwiększą nowe wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie. Wyższe perony, wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię umożliwią łatwiejsze wsiadanie do pociągów. Nowe oświetlenie gwarantuje bezpieczne przejazdy także po zmroku. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowano dogodne dojścia do pociągów.
Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym dzięki remontowi 13 przejazdów. Nowe urządzenia sterowania umożliwią sprawną obsługę większej liczby pociągów – co przełoży się na lepszą ofertę kolejowych podroży. Po przebudowie pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe do 80 km/h. W trudnych warunkach zimowych ułatwią przejazdy nowe rozjazdy, które są wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania, ograniczające działanie śniegu i mrozu.
Rozbudowane lokalne centrum sterowania (LCS) w Lubartowie zapewni bezpieczniejsze i sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym i umożliwi zwiększenie liczby pociągów.
Dwustumetrowy most nad Wieprzem w Lubartowie to największa i najważniejsza przeprawa kolejowa na odcinku Lubartów – Parczew. Wraz z 14 innymi obiektami inżynieryjnymi po remoncie możliwy będzie przejazd cięższych (o nacisku 221 kN na oś - 22,5 tony) i dłuższych pociągów towarowych.
Wartość projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew” to 90 mln zł netto. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.
Na Lubelszczyźnie lepsze podróże i zwiększenie dostępu do kolei zapewniają także wykonane z udziałem środków unijnych projekty na liniach Lublin – Warszawa z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko czy Lublin – Stalowa Wola z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.