Powrót

Stacja kolejowa w Olkuszu będzie dostępniejsza i komfortowa

Stacja Olkusz przed modernizacją, fot. Kryzsztof Wojtas

Stacja Olkusz jest na trasie kolejowej nr 62 Tunel - Sosnowiec. Dzięki jej przebudowie w ramach inwestycji PLK SA, pasażerowie zyskają nowe standardy w podróżach regionalnych i dalekobieżnych, m.in. w stronę Sędziszowa i Krakowa oraz Katowic.

Inwestycje, prowadzone w ramach Krajowego Programu Kolejowego zapewniają podniesienie standardów na polskiej kolei. Lepsza dostępność, komfort obsługi pasażerów oraz krótsze, sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże, to efekty konsekwentnie realizowanych przedsięwzięć w każdym regionie, w tym w Małopolsce – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Kolejowa stacja w Olkuszu, to kolejna stacja w Małopolsce, która zmieni się korzystnie dla podróżnych. Będzie w standardzie, podobnym do innych, zmodernizowanych, a także nowych obiektów na sieci kolejowej, zapewniających lepszą dostępność do kolei i komfort obsługi wszystkich podróżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na stacji Olkusz, wybudowane zostaną dwa nowe perony o długości 400 i 500 metrów. Nowe obiekty wyposażone będą w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych dla osób niedowidzących i słabo widzących. Istotnym udogodnieniem, zwłaszcza dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będzie przejście pod torami, wyposażone w windę. Bezkolizyjne przejście, zastąpi dotychczasową kładkę dla pieszych. Dzięki temu zwiększy się dostępność na stacji i komfort podróżowania koleją.

Ponadto, inwestycja PLK SA obejmie kompleksową przebudowę pięciu torów wraz z siecią trakcyjną oraz modernizację urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych oraz sterowania ruchem kolejowym.

Stacja w Olkuszu będzie dostosowana do nowych możliwości rozwoju kolei, m.in. w ramach CPK. W przyszłości będzie pełnić ważną rolę przesiadkowego węzła komunikacyjnego.

Umowę, na zlecenie PLK SA za blisko 110 mln zł netto zrealizuje Firma Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o. Zakończenie prac planowane jest do końca 2025 roku.

Standard trasy kolejowej Tunel – Sosnowiec zwiększa się dzięki inwestycjom sukcesywnie realizowanym od 2016 r. ze środków budżetu państwa w ramach projektu wartego ponad 426 mln zł mln zł netto: „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.” Podróżni zyskali lepszą dostępność i poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie. Prace zapewniły sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy z Małopolski na Górny Śląsk.

Zrealizowane prace na linii Tunel – Sosnowiec w latach 2016 -2023 r. w granicach woj. małopolskiego, są warte 298 mln zł netto. Na trasie od strony woj. śląskiego, wykonano roboty o wartości ponad 115 mln zł netto.

W ramach przedsięwzięcia, prowadzonego przy wsparciu Rządowego Programu Przystankowego, w 2022 r. roku wybudowano i udostępniono podróżnym dodatkowy przystanek Wolbrom Zachodni, który zwiększył dostęp mieszkańców do kolei.

Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 153