Sprawna kolej w aglomeracjach dzięki miliardowym inwestycjom PLK
Dzięki realizowanym i przygotowywanym inwestycjom uda się zintegrować transport miejski i kolejowy, a pociąg ułatwi codzienny dojazd do szkoły i pracy. W ramach projektów powstają nowe przystanki w miastach i w obszarze aglomeracji. W Warszawie zmieni się przystanek Koło, w stolicy Dolnego Śląska już działa Wrocław Różanka, w Krakowie nowe przystanki Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica. Wszystkie obiekty są tak planowane, by miały dogodne dojazdy, wygodne perony z informacją wizualną i głosową oraz z uwzględnieniem dobrego dostępu dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
W Warszawie, poza bardzo ważnym projektem - planowaną przebudową linii średnicowej, znaczne efekty przyniesie modernizacja linii obwodowej. Planowane są nowe przystanki, częstsze kursowanie pociągów, integracja kolei z komunikacją miejską, wzrost komfortu podróżowania. Trwa już rozbudowa stacji Warszawa Gdańska i prace na Moście Gdańskim.
W Warszawie przebudowane zostaną 3 przystanki i powstaną 2 nowe. Przystanek Warszawa Koło stanie się dużym zintegrowanym centrum przesiadkowym, łączącym kolej z komunikacją miejską. Prace potrwają do 2018 r. W celu jak najlepszego przygotowania inwestycji w aglomeracji warszawskiej, PLK podpisały list intencyjny z Urzędem m.st. Warszawy.
PLK, w ramach ogłoszonego na początku grudnia przetargu na modernizację ok. 20 kilometrów linii na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, planuje przebudować 4 stacje, powstaną dwa nowe przystanki i mosty na Wiśle. Wymieniona zostanie również sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości PLK dobudują dodatkową parę torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także 1 tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Dzięki inwestycji, przez Kraków będzie kursować więcej pociągów, skróci się też czas przejazdu. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej, przy sprawnym przejeździe pociągów dalekobieżnych.
Istotne znaczenie dla krakowskiej komunikacji ma też rozpoczęta już budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Przedsięwzięcie skróci przejazd pociągów dalekobieżnych w kierunku Zakopanego o ok. 12-15 minut, a lokalnych o ok. 5 minut.
Mieszkańcom Krakowa i turystom od ubiegłego roku służy połączenie Wieliczka – Kraków Główny – Kraków Lotnisko z nowymi przystankami Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica.
Dogodne połączenia z Wrocławia do Rawicza, Legnicy, Brzegu i Wałbrzycha zapewniają odnowione tory i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W obrębie stolicy Dolnego Śląska powstały w ostatnich latach trzy nowe przystanki Wrocław Grabiszyn, Wrocław Stadion i Wrocław Różanka. Wygodną obsługę zyskały m.in. ważne lokalizacje Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice i Wrocław Leśnica. Zarządca infrastruktury współpracuje z władzami województwa w przygotowaniu kolejnych przystanków i linii w obrębie aglomeracji wrocławskiej. Polskie Linie Kolejowe planują także modernizację kolejnej ważnej linii z Wrocławia do Głogowa. Dobre warunki obsługi aglomeracji zapewnia nowoczesny tabor Kolei Dolnośląskich.
System komunikacji w Łodzi zmienia budowa Łodzi Fabrycznej, ale obecnie powstaje również studium wykonalności tunelu, dzięki któremu ruch kolejowy z Dworca Fabrycznego, może zostać wyprowadzony na północ w kierunku Łodzi Żabieńca i na południe w kierunku Łodzi Kaliskiej. PLK projektując inwestycję przewiduje zlokalizowanie w tunelu przystanków na terenie centrum miasta w pobliżu ulicy Kościuszki, Zielonej i Piotrkowskiej oraz w pobliżu centrum handlowego Manufaktura. Tunel i dodatkowe przystanki pozwolą Łodzi nadal rozwijać kolej aglomeracyjną, która już zapewnia dojazd z sąsiednich miejscowości.
PLK zwiększa możliwości kolei aglomeracyjnej nie tylko przez budowę nowych torów. Bardzo ważną rolę pełnią też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Takie rozwiązania są planowane m.in. na odcinku Poznań Wschód – Poznań Główny. Pozwolą one na zwiększenie liczby pociągów oraz większą płynność przejazdu składów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Dla Wielkopolski oznacza to sprawniejsze podróże od strony Wągrowca i Gniezna. Poprawę od strony Leszna zapewni modernizacja linii Wrocław – Poznań.
Usprawnienie ruchu aglomeracyjnego to jeden z podstawowych celów inwestycji PLK przewidzianych do 2023 r. Prace obejmują zarówno inwestycje w obrębie miast, jak i na liniach dojazdowych oraz montaż nowoczesnych urządzeń i systemów sterowania ruchem. Wszystkie działania poprawiają jakość transportu kolejowego i jego atrakcyjność w obsłudze aglomeracji.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239