Powrót
Ponadto PKP PLK S.A. pracuje nad dalszym skróceniem poszczególnych czasów przejazdu o kolejne 5 minut. W związku z powyższym żądamy sprostowania zamieszczonego na stronie tytułowej Dziennika Gazety Prawnej oraz na stronie tytułowej portalu dziennik.pl, następujących nieprawdziwych stwierdzeń zawartych w artykule: 1. Cytat „W pracach na północnym odcinku między Iławą, a Gdynią opóźnienia sięgają roku.” Stanowisko PKP PLK S.A.: „Brak jest podstaw do wyrażania takich stwierdzeń. Zgodnie z harmonogramem prace w części torowej będą zakończone na całym odcinku od Warszawy do Gdyni w sierpniu 2014 r. 2. Cytat :„CMK to ma być jedyny odcinek w Polsce dostosowany do prędkości eksploatacyjnej 200 km/h”. Stanowisko PKP PLK S.A. „Nieprawda, ponieważ po wdrożeniu systemu ETCS pociągi na 45% długości linii Warszawa Gdynia pojadą z prędkością 170-200 km/h. Ponadto już teraz trwają przygotowania do wdrożenia na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkości 220-230 km/h.” 3. Cytat: „14 mld euro wartość kredytu zaciągniętego w EBI na zakup 20 pociągów i ich serwis przez 17 lat.” Stanowisko PKP Intercity: „Nieprawda. Wartość kredytu w EBI wynosi 342 mln euro, co daje 1 422 379 000 zł. Wartość projektu to: 400 mln euro za pociągi + 235 mln euro za serwisowanie przez 17 lat + 30 mln euro za centrum serwisowe = 665 mln euro.” Skala rozbieżności jest porażająca. 4. Cytat : „Adrian Furgalski zwraca uwagę na inne zagrożenie: z modernizacją infrastruktury na CMK nie wyrobią się PKP Energetyka, co może wymusić ograniczenie częstotliwości uruchamianych połączeń Pendolino”. Stanowisko PKP PLK S.A. „Nieprawda. Zasilanie energetyczne nie wpłynie negatywnie na częstotliwość jazdy pociągów.” 5. Cytat: „Najwcześniej w 2015. skończą się prace na linii E30, przez co Pendolino nie dojedzie też w obiecywanym czasie do Rzeszowa”. Stanowisko PKP Intercity: „Nieprawda. Uruchomienie Pendolino do Rzeszowa było planowane po zakończeniu prac na odcinku Kraków – Rzeszów w 2015 roku”. 6. Cytat: „250 km/h maksymalna prędkość eksploatacyjna Pendolino; dla PKP IC pojedzie nie więcej niż 200 km/h”. Stanowisko PKP PLK S.A. i PKP IC: „Nieprawda. Po wdrożeniu prędkości 200 km/h i zebraniu doświadczeń, planowane jest dalsze podnoszenie prędkości do 220-230 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej”. Ponadto zwracamy uwagę na szereg nieścisłości w tekście, stawiających PKP Intercity i PKP Polskie Linie Kolejowe w niekorzystnym świetle: 7. Cytat: „Jak potwierdziliśmy, w grudniu 2014 r. zabraknie m.in. systemu ERTMS poziomu drugiego, który wspomaga pracę maszynisty, np. zatrzymuje skład w razie przekroczenia parametrów granicznych.” Stanowisko PKP PLK S.A.: „Uruchomienie sytemu nie było planowane na grudzień 2014, zatem powyższe stwierdzenie sugeruje niewykonanie prac niezbędnych do uruchomienia Pendolino, co jest nieprawdą”. 8. Cytat: „Robert Wyszyński zauważa jednak, że wciąż nie ma nawet wykonawców budowy nowych wiaduktów na trasie Olszamowice - Włoszczowa, przez co pociągi będą musiały zwalniać”. Stanowisko PKP PLK S.A. „Przetargi będą ogłoszone jeszcze w tym roku, zaś etapy budowy mające wpływ na ruch pociągów zakończy się do grudnia 2014, zatem stwierdzenie o konieczności zwalniania pociągów nie mają uzasadnienia.” 9. Cytat: „Eksperci (od PLK - pytanie którzy, ponieważ nie są nam znane opinie osób – praktyków i naukowców w tej sprawie?”) stawiają pod znakiem zapytania czas 3,5 godz. do Wrocławia, bo żeby to się udało, musiałyby się skończyć trzy niezależne od siebie inwestycje. Stanowisko PKP PLK: „Rewitalizacje na odcinku Włoszczowa Północ – Opole są realizowane zgodnie z harmonogramem. Obecna sytuacja na powyższych inwestycjach nie daje podstaw do wyrażania takich poglądów.” 10. Cytat „Prawie wszystkie podawane czasy jazdy wciąż są przeszacowane. To efekt tego, że PKP Intercity zaczęły od końca, czyli od kupna taboru - mówi Karol Trammer Stanowisko PKP Intercity „Strategia taborowa PKP Intercity uwzględnia zarówno bieżące, jak i planowane prace prowadzone przez zarządcę infrastruktury. Składy zespołowe to tabor na 30 lat, który będzie rozwijał prędkości powyżej 200 km/h. Będzie się poruszał po liniach kolejowych, których parametry są sukcesywnie podnoszone. 11. Cytat: „Kiedy obliczymy średnią prędkość Pendolino w Polsce, okaże się, że jest niższa od konwencjonalnych składów wagonowych w Niemczech i Austrii, które są o połowę tańsze. Jedyną wartością dodaną byłoby wychylne pudło, którego w polskiej wersji zabraknie. To będzie kosmicznie wyglądający pojazd, z którego nie da się wycisnąć więcej niż z obecnego taboru - podsumowuje Trammer. Stanowisko PKP Intercity „Pendolino pozwala przekroczyć prędkość 200 km/h, co nie jest możliwe w przypadku składów konwencjonalnych. Co za tym idzie tylko Pendolino pozwala osiągnąć średnią wyższą prędkość na tej samej linii. PKP Interity nie zamówiły pociągów z wychylnym pudłem, ponieważ koszt zakupu i utrzymania byłby o ok.10% wyższy. Wychylne pudło sprawdza się na krętych trasach. Trasa Warszawa – Kraków i Katowice ma prostą geometrię toru. Zastosowanie wychylnego pudła skróciłoby podróż o zaledwie 10 minut z Gdańska do Warszawy i o 5 minut do Krakowa. W tej sytuacji niezrozumiałe jest postępowanie autora, który nie wykorzystał udzielonych przez PKP PLK S.A. odpowiedzi zaprzeczających tezom stawianym w artykule. Dziennikarz przygotowując publikację, nie uważał za konieczne skonfrontowania tez z rzeczywistością, zadając w dniu poprzedzającym publikację wyrywkowe pytania nieodnoszące się do całości omawianych w artykule treści. Biorąc pod uwagę ilość stwierdzeń nieprawdziwych oraz stawiających nasze firmy w niekorzystnym świetle , wyrażamy wątpliwość w rzetelność dziennikarską autora. W tej sytuacji domagamy się sprostowania, zgodnie z Prawem Prasowym. Zuzanna Szopowska
PKP Intercity S.A.
Robert Kuczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Spółki Grupy PKP żądają sprostowania od Redakcji Dziennika Gazety Prawnej
Artykuł, oprócz wielokrotnego stwierdzenia ewidentnej nieprawdy, zawiera szereg stwierdzeń stawiających PKP Intercity i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w niekorzystnym świetle. Szereg niedopowiedzeń np. „Resort transportu i PKP jeszcze w 2012 r. obiecywały, że pociąg dojedzie ze stolicy nad Bałtyk w 2,5 godz. Ostatnio była mowa o 3 godz.” sugeruje, że zapowiadane czasy przejazdu nie zostaną dotrzymane. Na konferencji prasowej Pan Minister mówił o przybliżonym czasie 2 godz. 45 minut przejazdu z Warszawy do Trójmiasta – poniżej prezentujemy precyzyjne informacje: Relacja Warszawa - Gdańskrelacja | RJ 2014/2015 | RJ 2015/2016 |
W-wa Zachodnia - Gdańsk Główny | 3h10 | 2h50 |
W-wa Centralna - Gdańsk Główny | 3h00 | 2h40 |
W-wa Wschodnia- Gdańsk Główny | 2h50 | 2h30 |
PKP Intercity S.A.
Robert Kuczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.