Powrót

Przygotowania do modernizacji trasy Warszawa Okęcie - Radom

Modernizowany, 92-kilometrowy odcinek z Warszawy do Warki jest częścią linii kolejowej nr 8 łączącej stacje Warszawa Zachodnia i Kraków Główny. Pociągami tysiące pasażerów codziennie podróżują tą trasą między Radomiem a stolicą. Odcinek na południe od Warki będzie dwutorowy. Wyeliminuje to ograniczenia, wynikające z jazdy jednotorowej i usprawni kursowanie pociągów. 
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują nie tylko tory. Standard zmieni infrastruktura zapewniająca bezpieczną podróż sieć trakcyjna, systemy zasilania, powstanie również nowy system sterowania ruchem. 
Pasażerowie korzystający z przystanków pomiędzy Radomiem i Warszawą zyskają nowe, wyższe  perony. Infrastruktura pasażerska będzie też przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach, rowerzystów. Powstaną na nich windy lub pochylnie. 
W Czachówku nowe przejście podziemne umożliwi dojście do peronów i połączy podzieloną torami. miejscowość. Podobnie stanie się w Chynowie i w Warce. 
Budowa dodatkowego toru odstawczego w Piasecznie pozwoli na uruchomienia nowych połączeń, kluczowych dla poprawy ruchu aglomeracyjnego między stolicą a Piasecznem. 
Modernizacja obejmie inwestycje drogowe w sąsiedztwie linii kolejowej. W stolicy zostanie dobudowana kładka dla pieszych przy stacji Warszawa Okęcie. Przejście pozwoli bezpiecznie przekraczać szeroką arterię komunikacyjną i dostać się na perony. Na Ursynowie, w ciągu ulicy Karczunkowskiej, wybudowany zostanie wiadukt drogowy. Takie rozwiązanie umożliwi stworzenie węzła przesiadkowego przy pobliskim przystanku Warszawa Jeziorki. 
Zmiany czekają również stację Radom. Zmodernizowany, z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych, zostanie tunel dla pieszych pomiędzy Placem Dworcowym a ulicą Władysława Domagalskiego. Zmienią się perony. Staną na nich nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne. 
Zostały już ogłoszone zaplanowane przetargi w trybie ograniczonym na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom. W obecnej perspektywie finansowania zostały przewidziane do modernizacji odcinki Warszawa Okęcie – Czachówek, Czachówek - Warka oraz stacja Radom. W kwietniu nastąpiło otwarcie wniosków potencjalnych wykonawców na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek, zaś w maju został ogłoszony przetarg na realizację odcinka Czachówek - Warka. Obecnie trwają prace komisji przetargowej
Rozpoczęcie robót budowlanych poprzedzone jest długimi przygotowaniami. Szereg działań związanych z tak dużą inwestycją kolejową jak ta, nie jest widoczny dla pasażerów. Tak dzieje się na przykład przy tworzeniu nowego systemu sterowania ruchem, którym zajmujemy się obecnie. To niezbędny proces, by była możliwa wymiana torowiska lub sieci trakcyjnej. Problemem były niezgodności faktycznego stanu nieruchomości na gruncie wzdłuż trasy ze stanem prawnym oraz ewidencją gruntów. Cieszymy się jednak, że spotykamy się z dużym wsparciem ze strony władz lokalnych, którym podobnie jak nam zależy na szybkim i sprawnym przeprowadzeniu inwestycji – mówi Dyrektor Projektu Robert Hurkała, odpowiedzialny za inwestycję z ramienia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 
Cały projekt modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku pomiędzy Warszawą, a Radomiem został podzielony na dwa etapy. W pierwszej kolejności PKP Polskie Linie Kolejowe zajmą się pracami  na odcinku Warszawa Okęcie - Warka oraz stacją w Radomiu, a w następnej kolejności odcinkiem pomiędzy Warką, a Radomiem. Rozpoczęcie pierwszych prac budowlanych zaplanowane jest na pierwszą połowę 2014 r. 

 

Modernizacja jest prowadzona w ramach projektu POliŚ 7.1 – 19.1a „Modernizacja linii kolejowej nr 8 Warszawa Okęcie– Radom (LOT A,B,F)”
projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. + 48 22 47 336 40
e-mail: maciej.dutkiewicz@plk-sa.pl