Przewóz towarów koleją do portu w Policach będzie sprawniejszy
Dziś została podpisana umowa między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Zarządem Morskiego Portu Police Sp. z o.o. (należącym do Grupy Azoty). Dokument pozwala na przygotowanie dokumentacji odgałęzienia, prowadzącego ze stacji kolejowej Police do portu Police. Wybudowany zostanie nowy tor i sieć trakcyjna. Zamontowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W ramach inwestycji powstanie także nowy wiadukt kolejowy nad ulicą Jasienicką. Obiekt zapewni sprawny i bezpieczny przejazd pociągów, bez ograniczeń ruchu na drodze wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno – Tanowo).
- W ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują kontrakty związane z poprawą dostępności do portów w Trójmieście, Szczecinie, Świnoujściu i Policach. Przygotowywana wspólna inwestycja PLK z Zarządem Morskiego Portu Police zwiększy możliwości przeładunku towarów między transportem kolejowym a morskim – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zgodnie z zawartym w styczniu 2019 r. porozumieniem, najpierw przygotowana ma być dokumentacja oraz uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych wraz z pozwoleniem na budowę. Kolejny etap to wyłonienie wykonawcy i przeprowadzenie prac. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą obecnie procedurę wyłaniania wykonawcy dokumentacji i w styczniu planowane jest podpisanie umowy.
Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. realizuje obecnie prace przedprojektowe w ramach Koncepcji programowo – lokalizacyjnej budowy stacji kolejowej „Police Port” wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police wraz z opracowaniem wytycznych do SIWZ na przeprowadzenie postępowania na wyłonienie wykonawcy kompleksowej dokumentacji projektowo – kosztorysowej w zakresie, za który odpowiada ZMPP Sp. z o.o.
Zakładany efekt projektu to zwiększenie możliwości przeładunkowych portu i poprawa jego dostępności. Obecnie pociągi towarowe, jadące linią Szczecin – Trzebież Szczeciński do portu w Policach muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do zakładów chemicznych. Po wybudowaniu nowego odcinka toru, dostawa ładunków będzie krótsza i sprawniejsza. Możliwy będzie przejazd większej liczby składów. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei w przewozach towarów, co przyniesie korzyści gospodarcze dla regionu.
Przedsięwzięcie stwarza także dodatkowe możliwości rozwoju Grupy Azoty. Co roku Spółka wykorzystuje transport kolejowy do przewozu kilku milionów ton produktów i surowców.
- Porty mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ sprowadzamy przez nie dużą część surowców i eksportujemy wytworzone produkty. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągać dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. Dlatego jesteśmy zainteresowani rozwojem portów, a szczególne znaczenie ma dla nas właśnie port w Policach. Logistyka budowanego przez nas kompleksu chemicznego, znanego jako Polimery Police, opiera się przede wszystkim na transporcie morskim. W ramach tej największej w Polsce inwestycji chemicznej, w polickim porcie powstanie m.in. gazoport, przez który będziemy sprowadzać propan do produkcji propylenu i polipropylenu – zaznaczył prezes Grupy Azoty Police i Grupy Azoty S.A. dr Wojciech Wardacki.
- To dla nas bardzo ważna inwestycja. Port w Policach jest czwartym co do wielkości portem w Polsce pod względem przeładunku. Rocznie odprawia prawie 2 mln ton towarów. Dzięki budowie nowego toru, po raz pierwszy port będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe. Będziemy mogli zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe z korzyścią dla całego regionu – powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Police Sp. z o.o., Andrzej Łuc.
Wstępna wartość inwestycji szacowana jest na 122 mln zł. Koszty pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. Każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Dokładny termin rozpoczęcia prac jest uzależniony od pozyskania źródeł finansowania.