Powrót

Poznań – Szczecin – coraz bliżej lepszych podróży koleją

Nowe możliwości kolejowych podróży i sprawnych połączeń między Poznaniem a Szczecinem to jeden z istotnych efektów realizowanego obecnie Krajowego Programu Kolejowego za prawie 70 mld zł. Inwestycje prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. łączą regiony i zapewniają lepszą dostępność komunikacyjną tysiącom mieszkańców większych i mniejszych miejscowości na trasie z województwa zachodniopomorskiego do Wielkopolski. Kolej, także dzięki zmodernizowanym stacjom i przystankom, staje się bardziej otwarta na podróżnych i konkurencyjna względem innych środków transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (18 czerwca) umowę na modernizację trasy między Słonicami a Choszcznem. To kolejny projekt, który wchodzi do realizacji na ważnej trasie z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie z Krajowego Programu Kolejowego. Wartość podpisanej umowy 196 mln złotych netto. Dofinansowanie unijne z instrumentu CEF „Łącząc Europę” wynosi 82 proc.

Modernizacja linii kolejowej z Poznania do Szczecina to dla mieszkańców nowe, zdecydowanie korzystniejsze możliwości komunikacji w regionie, między województwami i łatwiejsze podróże do stolicy. Inwestycje kolejowe pozytywnie wpływają na rozwój gospodarczy i turystyczny województwa – powiedział Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.

Słonice – Choszczno – komfort dla podróżnych i szybsza jazda

Podróżni odczują korzystne zmiany na stacjach Stary Klukom i Choszczno. Przewidziano modernizację 4 peronów. Będą wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów i zostaną wyposażone w udogodnienia dla wszystkich podróżnych, bez względu na możliwości ruchowe. Nowe wiaty peronowe, jasne oświetlenie, system informacji pasażerskiej zwiększą komfort obsługi W Choszcznie przewidziano budowę przejścia pod torami z pochylniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Po zakończeniu wszystkich prac i odbiorach, skróci się czas przejazdu z Poznania do Szczecina. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h. Obecnie tę trasę pociągi pokonują z prędkością od 100 do 140 km/h. Zwiększona zostanie także przepustowość linii, co oznacza, że na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Między Słonicami a Choszcznem wymienione będzie ponad 23 km torów i sieci trakcyjnej. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa 4 przejazdów kolejowo – drogowych. Zmodernizowane będą 4 mosty i wiadukty. PLK pamiętają także o ochronie środowiska - zaplanowano bezpieczne przejścia dla zwierząt.

Podpisaliśmy umowę na zachodniopomorski odcinek trasy Szczecin – Poznań, wkrótce podpiszemy kolejne. Aktualnie prace realizujemy na odcinku między Poznaniem Głównym a Wronkami. Inwestycja na linii z Poznania do Szczecina jest jednym z większych projektów Krajowego Programu Kolejowego. Po modernizacji mieszkańcy województwa wielkopolskiego i zachodniopomorskiego zyskają szybsze połączenia oraz komfortowy dostęp do pociągów dzięki nowym, lepiej wyposażonym peronom – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Rozpoczęcie prac zaplanowano na początek III kwartału br. a ich zakończenie w IV kw. 2020 r. Słonice – Choszczno, to pierwszy z trzech zachodniopomorskich odcinków (między Słonicami a Szczecinem), który będzie modernizowany w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59, na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty wykona konsorcjum firm: COLAS RAIL Polska sp. z o.o. oraz COLAS RAIL S.A.S.

Miedzy Słonicami a Szczecinem Dąbie w latach 2017 – 2018 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonały już wyprzedzające prace torowe na szlakach za kwotę 140 mln zł netto. Pozwoli to na sprawną realizację kolejnych podpisywanych obecnie kontraktów.

Krajowy Program Kolejowy zmienia region

Modernizacja linii Poznań – Szczecin o wartości ok. 4 mld zł jest jednym z największych przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obecnej unijnej perspektywie finansowej w ramach instrumentu CEF. Efektem modernizacji linii E59 będzie wyższy poziom bezpieczeństwa i zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu najszybszych składów między Wielkopolską i Pomorzem Zachodnim skróci się nawet o około 50 min. Trasa z Poznania do Szczecina to także ważny szlak dla pociągów towarowych, które po zakończeniu wszystkich prac będą mogły dowieźć więcej towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Projekt „Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 22 473 30 02

„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”.