Kolej na Pomorzu zmienia się na lepsze
2024 rok był przełomowym dla modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko – pomorskie z Trójmiastem przez Kaszuby. We wrześniu podpisaliśmy umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa (wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy), a w grudniu umowę na roboty na odcinku Kościerzyna – Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino – Kartuzy). Realizacja inwestycji, w tym dobudowa drugiego toru wraz z elektryfikacją, stworzy nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców tej części regionu. Jest również istotna z punktu widzenia rozwoju portu morskiego w Gdyni. Wartość prac na obu odcinkach to około 2,5 mld zł netto.
W 2024 r. zakończyliśmy prace na liniach stycznych do linii nr 201. Od marca podróżni w pełni korzystają z efektów robót na linii nr 229 odc. Glincz – Kartuzy, w tym z przebudowanej stacji w Kartuzach, przystanku w Dzierżążnie oraz nowej łącznicy w Kartuzach, dzięki której pociągi jadące w kierunku Gdańska nie muszą zmieniać czoła składu. Również w marcu pociągi powróciły na tzw. bajpas kartuski (linia nr 234 odc. Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz linia nr 229 odc. Stara Piła – Glincz). Bajpas będzie trasą objazdową na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, a aktualnie jest alternatywnym połączeniem kolejowym Kartuz z Gdańskiem Głównym i Gdańskiem Wrzeszczem przez stację Gdańsk Kokoszki. Na bajpasie powstał także nowy przystanek Otomino ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”. Wartość prac wyniosła około 300 mln zł netto.
Zakończyliśmy poprawę kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni. Dzięki modernizacji 115 km torów, nowym wiaduktom i rozjazdom do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które mogą zabrać więcej ładunków. Zapewniliśmy lepszą przepustowość w dostępie do portu najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. Wartość inwestycji wyniosła prawie 1,9 mld zł netto.
Kontynuujemy prace na linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Wartość robót, w tym na stacji Słupsk, to około 1,8 mld zł. To obecnie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu. Docelowo, do 2026 r., wybudujemy na trasie drugi tor, co zwiększy przepustowość na linii, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Przebudujemy wszystkie przystanki i stacje, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych. Powstaną także nowe przystanki, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego. Pociągi pasażerskie po zakończeniu inwestycji przyśpieszą do 160 km/h. W trakcie postępowania przetargowego są prace dla odcinka Gdynia Chylonia – Lębork. Ten etap zadania planujemy zakończyć w 2029 r.
Przygotowujemy się do zapewnienia kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim. Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania. Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w tym roku, a prace zakończyć w 2029 r. W grudniu ogłosiliśmy przetarg na prace na linii nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork. Tędy przebiegnie alternatywny dojazd do planowanej elektrowni podczas jej budowy oraz eksploatacji. Zmodernizowana trasa umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. Realizacja inwestycji umożliwi powrót kolei m.in. do Sierakowic. Ostatni raz pociągi pasażerskie jeździły regularnie tą trasą w 2000 r. Zakończenie robót między Kartuzami a Lęborkiem planowane jest w 2029 r.