Województwo podlaskie – PLK SA podsumowują rok 2024
Najważniejsze inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na terenie województwa podlaskiego to budowa trasy Rail Baltica, realizacja „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025” oraz planowany powrót pociągów do Łomży. Są też przedsięwzięcia lokalne, ale nie mniej ważne, np. w Augustowie lub Hajnówce, a także wręcz symboliczne – jak powrót pociągów do Białowieży. Wszystkie przygotowaliśmy z myślą o dobrych, wygodnych podróżach – zarówno tych krótkich, codziennych, jak i na dłuższych trasach.
Coraz dłuższa Rail Baltica
Nowa stacja w Białymstoku stała się wizytówką miasta. Przez ostatnie lata diametralnie zmieniła swoje oblicze, a od września tego roku jest już w pełni funkcjonalna. Z czterech wygodnych peronów odjeżdżają pociągi dalekobieżne i regionalne, a nowe zadaszenie robi wrażenie na mieszkańcach i turystach. Dostępność wszystkim pasażerom zapewnia przejście podziemne, ruchome schody i windy. Prace na odcinku Czyżew – Białystok obecnie są na ukończeniu. Inwestycja objęła 71 km linii kolejowej, 6 stacji i 12 przystanków. Powstało 25 bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami, które zwiększają bezpieczeństwo. Odczuwalnym efektem są wygodniejsze i szybsze podróże – najszybsze pociągi pokonują trasę Białystok – Warszawa Centralna w półtorej godziny.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl
Rail Baltica będzie nadal zmieniać kolej na Podlasiu. Ogłosiliśmy rekordowy, wart 6 mld zł, przetarg na budowę odcinka Białystok – Ełk, obejmujący 100 km linii kolejowej, 8 stacji i 10 przystanków. Prace planujemy na lata 2025-2029. Odcinek Ełk – Trakiszki jest na etapie projektowania – pozyskiwana jest decyzja środowiskowa oraz opracowywany projekt budowlany. W ramach tego etapu modernizowana będzie m.in. stacja w Suwałkach. Rail Baltica w założeniu ma być dwutorowa i zelektryfikowana na całym przebiegu, a pociągi pasażerskie będą na wybranych odcinkach kursować z prędkością 200 km/h lub więcej.
Pociągiem do Łomży
W listopadzie otwarto oferty w przetargu na rewitalizację kolejowej trasy Łapy – Śniadowo – Łomża – inwestycji, która ma umożliwić powrót połączeń pasażerskich do trzeciego co do wielkości miasta w województwie. Na odcinku linii kolejowej o długości 79 km planujemy odtworzenie infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Zakres inwestycji obejmuje kompleksową modernizację linii Łomża – Śniadowo, budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo – Łapy oraz odbudowę dwóch stacji. Pociągi między Łomżą i Łapami miałyby jechać maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Projekt jest realizowany w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.
Lokalne przystanki – wygodne dojazdy
W roku 2024 kontynuowaliśmy inwestycje z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”. Tzw. program przystankowy w województwie podlaskim zwiększa dostępność kolei i ułatwia podróżowanie. Inwestycje zmniejszające wykluczenie komunikacyjne obejmują modernizację lub budowę łącznie 15 przystanków na liniach Białystok – Czeremcha (5 przystanków) i Sokółka – Suwałki (10 przystanków). W grudniu do użytku został oddany ostatni przystanek z tej puli – co ważne, nowy na kolejowej mapie Podlasia – Repczyce w gminie Kleszczele. Uzupełnieniem inwestycji peronowych jest budowa 7 parkingów przy przystankach Kleszczele, Repczyce, Augustów Port i Morze oraz stacjach w Bielsku Podlaskim, Hajnówce i Sidrze. Łączny koszt prac w ramach programu w województwie to około 28,2 mln zł.
Zmiany w Augustowie i Hajnówce dzięki KPO
Ważne inwestycje prowadzone są także w innych miastach regionu, w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Dzięki budowie Miejscowego Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Augustowie, ruch pociągów na stacjach Sidra, Dąbrowa Białostocka, Jastrzębna i przystanku Szczepki będzie nadzorowany centralnie, z jednej lokalizacji. Zmiana zapewni lepszy nadzór nad kursowaniem pociągów na linii z Sokółki do Suwałk. Wzrośnie też przepustowość linii, a więc będzie po niej mogło jeździć więcej składów. Wartość inwestycji to 74 mln zł.
Podróże usprawni też zbliżająca się ku końcowi inwestycja na stacji w Hajnówce. Zbudowaliśmy tam nowy peron nr 5. Dłuższy niż dotychczas jest też peron nr 4 (oba 250 m). Zabudowaliśmy także dwa rozjazdy i nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowa stacji zwiększy możliwości ruchu pociągów dalekobieżnych. Długie składy Intercity będą mogły krzyżować się, czyli mijać w obrębie stacji. W efekcie wzrośnie przepustowość – można będzie przyjmować więcej pociągów. Wartość robót to 32 mln zł.
Pociągiem do Białowieży?
Poza realizacją inwestycji podejmujemy również starania o przywrócenie do użytku linii wcześniej zaniedbanych. Dostrzegamy potrzebę przywrócenia ruchu kolejowego na odcinku linii kolejowej Hajnówka – Białowieża. Ponowne uruchomienie połączeń kolejowych otworzyłoby nowe możliwości w zakresie rozwoju lokalnej komunikacji oraz ruchu turystycznego. Prowadzimy rozmowy na temat przywrócenia połączenia z zainteresowanymi stronami – PKP S.A. oraz Starostwem Powiatowym w Hajnówce.
Regularne prace dla dobrych podróży
Poza nowymi inwestycjami, na bieżąco prowadzimy także działania dla utrzymania bezpieczeństwa i odpowiedniego stanu linii kolejowych. Dzięki temu możliwe są sprawne przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych. W ramach prac utrzymaniowych w 2024 roku na terenie województwa wykonano między innymi naprawy i regulację prawie 170 km torów i 150 rozjazdów. Wykorzystano 12 km szyn – 12 tys. podkładów i 32 tys. ton tłucznia. Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach torów z drogami zapewniły naprawy jezdni i wymiana nawierzchni torowej na 40 przejazdach kolejowo-drogowych. Dla wygody podróżnych na peronach regularnie prowadzone są naprawy i wymiany elementów wyposażenia oraz oznakowania.
Kolej w województwie podlaskim w liczbach:
- 27 linii kolejowych – łącznie 792 km linii i 901 km torów (część linii jest dwutorowa)
- 34 stacje i 68 przystanków
- 497 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść w poziomie szyn