Kolej coraz lepsza na Opolszczyźnie
Mieszkańcy Opolszczyzny i podróżni korzystają już ze wszystkich efektów inwestycji na linii Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie. Już rok, pociągi między Opolem Głównym a Opolem Zachodnim kursują po dwóch nowych torach. Codziennie na tej ważnej trasie, łączącej Dolny Śląsk z Opolszczyzną oraz wschód z zachodem kraju, kursuje ponad 100 pociągów. Realizacja inwestycji o wartości 800 mln zł to nie tylko lepsze podróże kolejowe, ale również sprawniejsza komunikacja drogowa w Opolu, m.in. dzięki przebudowanemu wiaduktowi na ul. Powstańców Śląskich. W miejscu jednokierunkowej, wąskiej ulicy powstała dwupasmowa droga z chodnikiem.
Kilkanaście pociągów dziennie kursuje trasą z Opola przez Ozimek i Fosowskie do Zawadzkiego. Dla mieszkańców województwa opolskiego na tej linii przebudowaliśmy dwa przystanki – Kolonowskie i Zawadzkie. Oba zostały dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowano także nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, wiaty oraz oświetlenie. Z myślą o osobach niedowidzących na peronach umieszczone są specjalne ścieżki naprowadzające. Obok peronów postawiliśmy stojaki rowerowe, co ułatwia planowanie podróży miłośnikom jednośladów.
Dla wygody podróżnych nowe ławki zamontowaliśmy także w Łosiowie, Opolu Gosławicach, Namysłowie i Byczynie Kluczborskiej. Na przystanku Osowiec Śląski, w Kluczborku i Byczynie Kluczborskiej pojawiły się nowe gabloty z rozkładami jazdy. W Brzegu nowe wyświetlacze zapewniają lepszą informację dla pasażerów. Ekologiczne rozwiązania wprowadzono między innymi na przystankach w Łosiowie i Lipkach, gdzie zainstalowano energooszczędne oświetlenie. Oświetlenie LED zastosowano także na wielu przejazdach kolejowo-drogowych, m.in. na linii kolejowej z Bytomia przez Opole w kierunku Wrocławia.
Poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększono dzięki realizacji projektów finansowanych z KPO. Pięć skrzyżowań torów i dróg na Opolszczyźnie zostało wyposażonych w nowe urządzenia, m.in. w Komprachcicach. Wartość tej inwestycji to ponad 5 mln zł.
W 2024 roku zapowiedzieliśmy także kolejne inwestycje. Podpisaliśmy już umowę na prace, które usprawnią dojazdy z województwa opolskiego do Warszawy. Najszybsze pociągi pojadą z prędkością 160 km/h. Inwestycja na odcinku Opole – Fosowskie – Częstochowa Stradom, finansowana z KPO, wynosi ponad 110 mln zł. Z kolei prace na opolskim odcinku linii kolejowej Kluczbork – Poznań, których celem jest wymiana sieci trakcyjnej, poprawią jakość przejazdów do województwa wielkopolskiego. Inwestycja realizowana ze środków budżetowych o wartości 30 mln zł obejmuje 25 km trasy i będzie kontynuowana w nadchodzącym roku.
Powódź na kolejowej mapie Opolszczyzny spowodowała liczne lokalne zniszczenia. Setki obiektów inżynieryjnych wymagały szybkiej diagnostyki. Niektóre z nich, np. most w Lewinie Brzeskim nad Nysą czy most w Dzierżysławicach nad Osobłogą, zostały oczyszczone, wzmocnione i odświeżone. Most w Głuchołazach poddano próbom obciążeniowym. Odcinki linii kolejowych, np. między stacjami Nowy Świętów i Prudnik, zostały dodatkowo wzmocnione. Kilkadziesiąt metrów torów odbudowano na linii z Głuchołaz do granicy z Czechami.
Zaangażowanie kolejarzy z PLK SA, właściwa organizacja prac oraz sprawne usuwanie skutków powodzi pozwoliły na szybkie przywrócenie przejezdności linii i powrót przewoźników na trasy w rekordowym czasie.