Na Warmii i Mazurach podróże koleją coraz atrakcyjniejsze
Nie do poznania zmienił się ełcki węzeł kolejowy, czyli część międzynarodowej trasy Rail Baltica. Na stacji Ełk podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z trzech przebudowanych peronów, połączonych ponad 100-metrowym przejściem pod torami z windami, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji – na osiedle Zatorze. Zabudowaliśmy system dynamicznej informacji pasażerskiej, który zapewnia aktualne informacje o ruchu pociągów. Nowe perony powstały także na przystanku Ełk Szyba Wschód. Udogodnieniem dla kierowców, które przede wszystkim zwiększa poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami, są nowe, bezkolizyjne skrzyżowania na terenie miasta – na ul. Kolejowej, Suwalskiej oraz Towarowej/Norwida. Na rzece Ełk zbudowaliśmy także nowy most kolejowy. Układ torowy stacji Ełk Towarowy został włączony do stacji Ełk, która po przebudowie składa się z 40 km torów i 118 rozjazdów. O bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu pociągów dbają pracownicy PLK S.A. z nowoczesnego, lokalnego centrum sterowania. Inwestycja w Ełku kosztowała 612 mln zł netto i została dofinansowana ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
W stolicy województwa podróżni zyskali oczekiwany komfort obsługi. Stacja Olsztyn Główny po przebudowie zachęca do wyboru kolei jako środka transportu w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Przebudowane cztery perony są zadaszone i wyposażone w wyświetlacze, nowe nagłośnienie, gabloty informacyjne i ławki. Wygodniejsze stały się podróże w kierunku Warszawy, Działdowa, Trójmiasta, Iławy, Ełku, Braniewa oraz Szczytna (z nowej krawędzi peronowej na wydłużonym peronie nr 1). Na perony prowadzi przejście podziemne z windami i schodami ruchomymi, które ułatwiają dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przejście pod torami zostało wydłużone o około 100 metrów w kierunku osiedla Zatorze, gdzie na wejściu również zabudowana została winda. W sumie na stacji wymieniliśmy 28 km torów oraz 116 rozjazdów, po których ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni z nowoczesnymi urządzeniami komputerowymi. Modernizację przeszła także towarowa część stacji. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów, jest również więcej zelektryfikowanych torów do obsługi składów towarowych, które mogą być prowadzone lokomotywami elektrycznymi, a nie spalinowymi. Inwestycja w Olsztynie kosztowała ok. 423 mln zł netto, w tym dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Na podróżnych zmienia się prowadząca przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich linia kolejowa nr 38 Ełk – Giżycko – Korsze. Wykonawcy budują nowy tor, który zostanie zelektryfikowany. Budowane są nowe, wyższe perony, z których podróżni wygodniej wsiądą do pociągów. Zmiany widać już w Giżycku, Starych Juchach czy Kętrzynie. Na 100-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków, będą też bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich. Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest w 2026 r. Koszt robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FEnIKS), a na odcinku Giżycko – Korsze 876 mln zł netto (środki Krajowego Programu Odbudowy). W kwietniu podpisaliśmy dodatkową umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej sieci trakcyjnej, o wartości 233 mln zł netto (środki Krajowego Programu Odbudowy). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej, niż obecnie, czyli 160 km/h zamiast 80 km/h. Skróci to czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut (przejazd poniżej 2 godzin). Z kolei pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h.
Kontynuujemy prace przy przebudowie stacji Ostróda. W budowie są dwa perony oraz przejście podziemne, które połączy je z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta. Na perony z przejścia będą prowadzić windy, będące wygodnym ułatwieniem w komunikacji na stacji. W ramach zadania wymieniamy tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna. W budowie jest nowa nastawnia, wzmacniamy również konstrukcję kamienno-ceglanego mostu nad rzeką Drwęcą. Inwestycja PLK S.A. za ponad 250 mln zł realizowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Jej zakończenie planowane jest w 2026 r.