Polskie Linie Kolejowe oszczędzają miliony dzięki wymianie oświetlenia
Program wymiany lamp rtęciowych na nowoczesne sodowe wysokoprężne, które posiadają najwyższy dostępny na rynku wskaźnik skuteczności świetlnej, rozpoczęto w PLK już w roku 2004.
– Bezawaryjna praca tych lamp szacowana jest na około 4 lata, a stosowane wcześniej lampy rtęciowe mają ponad dwukrotnie mniejszy wskaźnik skuteczności świetlnej i czas pracy około 2,5 lat – wyjaśnia Andrzej Kazimierski, dyrektor ds. gospodarki energetycznej PLK.
Prawie 100 tys. nowych lamp
W latach 2004 – 2014, tylko ze środków Polskich Linii Kolejowych w ramach programu poprawy efektywności energetycznej, wymieniono ponad 51 000 opraw. Wraz z modernizacją linii liczba nowoczesnych energooszczędnych lamp wzrosła do ok. 90 tys. To prawie połowa wszystkich opraw oświetlenia zewnętrznego spółki.
Zysk dla spółki i środowiska
Efektem wymiany oświetlenia jest redukcja mocy zainstalowanej w oświetleniu zewnętrznym o ok. 5 600 kW oraz zmniejszenie zużycia energii o 23 000 000 kWh/rok. Pozwoliło to na obniżenie kosztów energii elektrycznej o ok. 12 650 tys. zł w skali roku (przy cenach jednostkowych zakupu z 2013 r.). Nowoczesne oświetlenie to również duża korzyść dla środowiska naturalnego i redukcja emisji dwutlenku węgla o ponad 20 000 ton w skali roku.
Przyszłość należy do technologii LED
Program wymiany oświetlenia będzie w PLK kontynuowany. Od 2015 r. zarządca narodowej sieci kolejowej przewiduje stosowanie technologii LED.
– Zakładamy, że od 2015 r. nowe projekty w zakresie oświetlenia terenów i obiektów kolejowych oparte będą na technologii LED. Powinna być jeszcze lepsza efektywność energetyczna oświetlenia niż obecnie – mówi Andrzej Kazimierski.
Informacje dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 239