Pociągi jeżdżą „krakowskim” mostem między Częstochową a Opolem
Pociągi jeżdżą już sprawniej po dwóch torach na nowym moście na szlaku Częstochowa Gnaszyn – Częstochowa Stradom. Zwiększyło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Prace poza efektem technicznym poprawiły estetykę obiektu. Linią kursują pociągi pasażerskie m.in. do Warszawy, Opola i Wrocławia oraz składy towarowe.
Po przygotowaniu nowych przyczółków, w kwietniu zostało zamontowane przęsło na jednym torze. Stalowa konstrukcja przyjechała z Krakowa, po demontażu mostu kolejowego nad Wisłą. Po zakończeniu prac torowych i sieciowych, w lipcu pociągi pojechały po wymienionej konstrukcji i nowym torze, a prace przeniosły się na sąsiednie przęsło i tor. W październiku zakończono prace i wykonano próbne obciążenie. Od 27 października składy kursują dwutorowo z rozkładową prędkością 120 km/h.
Od grudnia 2021 r. pociągi jeżdżą też po przebudowanym moście w Częstochowie Gnaszyn. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły konstrukcję – wykorzystano przęsło z krakowskiego mostu. Na obiekcie zamontowano nowe tory.
Wartość prac na obu mostach to ok.10,3 mln zł ze środków budżetowych.
12 przęseł z mostu w Krakowie ułatwia przewozy w kraju
Obiekty z kolejowych magistrali, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, są wykorzystywane na innych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów nadal służą kolei i są istotnym ogniwem sieci kolejowej. To racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego.
Z mostu nad Wisłą w Krakowie, który został zastąpiony nową przeprawą, ponownie wykorzystano 12 przęseł. Po renowacji przeznaczono je na wiadukty i mosty, m.in. w Wojkowicach w woj. śląskim oraz nad rzeką Wyderką w Janinowie na linii Herby Nowe – Kępno.
W Zagórzu na Podkarpaciu krakowskie elementy zastąpiły wysłużony most kolejowy nad Sanem. Są wykorzystane także na wiaduktach kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie.