PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowane do zimy
Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przez całą dobę czuwają nad sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Prowadzą monitoring sytuacji pogodowej oraz przejezdności linii. Na podstawie szczegółowych informacji podejmowane są decyzje o wyprawianiu pociągów na trasy.
Przed okresem zimowym dokonano kontroli stanu technicznego infrastruktury kolejowej, wykonano niezbędne naprawy oraz usunięto drzewa grożące upadkiem na tor lub sieć trakcyjną. Poddano przeglądom i naprawom sprzęt odśnieżny oraz urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych. Ponad 800 km torów kolejowych szczególnie narażonych na tworzenie się zasp śnieżnych, osłonionych zostało zasłonami (żywopłoty, parkany oraz zasłony przenośne).
Dla usuwania lub łagodzenia skutków niekorzystnych warunków pogodowych na krajowej sieci kolejowej rozlokowano 281 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów kolejowych: 15 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 48 pługów i 218 odśnieżarek. Do pracy w warunkach zimowych przygotowane są 182 zespoły przeznaczone do szybkiego usuwania awarii i usterek. Ekipy dysponują ponad tysiącem maszyn, w tym wózkami motorowymi i pociągami roboczymi do wywozu śniegu, samochodami i ładowarkami. W akcjach zimowych uczestniczyć może 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A., do napraw sieci trakcyjnej oraz przewodów jezdnych.
Ponad 20,5 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, służących do wytapiania śniegu lub lodu w ruchomych częściach rozjazdów, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu. Jednocześnie wszystkie rozjazdy kolejowe smarowane są preparatami zabezpieczającymi części trące przed przymarzaniem. 2,5 tys. km sieci trakcyjnej na głównych trasach zabezpieczane jest preparatem przeciwoblodzeniowym zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów.
W szczególnie trudnych warunkach zimowych, do utrzymania przejezdności linii kolejowych przewidziano udział prawie 11 tys. pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz 2 tys. pracowników firm zewnętrznych. Utrzymaniem obiektów kolejowych w zimie m.in. kładek i peronów zajmują się pracownicy firm sprzątających. Do ich obowiązków należy, poza utrzymaniem czystości, odśnieżanie i usuwanie lodu i oblodzenia. Częstotliwość działań dostosowywana jest do warunków pogodowych.
Zimowym utrzymaniem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmują perony, kładki i dojścia dla pieszych (6,2 mln m2 powierzchni), ponad 36 tys. km torów, ponad 38 tys. rozjazdów, blisko 25 tys. mostów, wiaduktów i przepustów, ponad 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.
Wsparcie w czasie podróży
7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. Pracownicy Centrum współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach, nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień CWK uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji.
W przypadku zauważenia zaśnieżonego lub oblodzonego peronu, podróżny może w szybki sposób dokonać zgłoszenia nieprawidłowości poprzez aplikację lub stronę Sprawny Peron, lub telefonicznie, pod numerami znajdującymi się w zakładce https://www.plk-sa.pl/sytuacja-zimowa.