Powrót
Od grudnia jednolita i czytelna informacja dla pasażerów w całej Polsce
Dotychczas w 80 lokalizacjach za usługę odpowiadały podmioty obce. Po wprowadzeniu zmian, podróżni w każdym zakątku Polski otrzymają jednolite, czytelne i udzielane według tego samego standardu informacje na temat odjeżdżających pociągów. Zmiany mają obowiązywać od grudnia, od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 2013/2014.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już informują podróżnych o ruchu pociągów oraz usługach oferowanych przez przewoźników na większości stacji i przystanków w Polsce. Nadal jednak w 80 punktach, w tym na dużych dworcach, takich jak Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, czy Łódź Kaliska, ten obowiązek pełnią np. przewoźnicy, czy ich ajenci, prowadzący jednocześnie sprzedaż biletów.
Podstawowym celem przygotowywanej zmiany jest ujednolicenie i uproszczenie przekazywanych przez megafony zapowiedzi głosowych. PLK będzie też odpowiedzialna za informację wizualną, prezentowaną przy pomocy nośników tradycyjnych, bądź tablic elektronicznych. PLK wspólnie z przewoźnikami wypracowała jednolity standard, zgodny z wymogami unijnymi. Dzięki temu informacje przekazywane pasażerom będą spójne i czytelne. Podróżny na każdej stacji, przystanku, czy dworcu zostanie w ten sam sposób poinformowany o rodzaju pociągu oraz o usługach zapewnionych przez konkretnego przewoźnika.
- Przejęcie pełnego systemu informacji przez jeden podmiot – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – pozwoli skutecznie zarządzać informacją oraz odpowiadającymi za ich wygłaszanie operatorami. To podniesie i pozwoli wyegzekwować jakość udzielanych informacji. Od grudnia zwiększymy liczbę stacji z ujednoliconą, statyczną i dynamiczną informacją dla pasażerów. Zyskają ją także lokalizacje, na których dotychczas takiej informacji nie było – powiedział Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Obecnie trwają przygotowania do wprowadzenia jednolitego systemu informacji pasażerskiej. PLK ponownie ogłosiła przetargi na obsługę informacji między innymi w regionach warszawskim, krakowskim, częstochowskim, czy olsztyńskim. W 5 regionach przetargi zostały już rozstrzygnięte, w 7 kolejnych trwa ich weryfikacja.
PLK od roku odpowiada za plakatową informację o ruchu pociągów. Odpowiednie tabele są wywieszane na dworcach, ale istnieje też możliwość pobrania i wydrukowania ze strony internetowej http://rozklad.plk-sa.pl/ plakatu z rozkładem jazdy dla każdej stacji w Polsce. Wszelkie zmiany i korekty rozkładu są publikowane przez PLK na 21 dni przed ich wprowadzeniem.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 662-114-900
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl