Od dziś wiadukt w Czyżewie zwiększył bezpieczeństwo i poprawił komunikację w mieście
Nowy wiadukt drogowy w Czyżewie od dzisiaj usprawnił komunikację. Kierowcy, rowerzyści oraz piesi wygodnie i bezpiecznie przemieszczają się nad torami linii Warszawa – Białystok. Dwupoziomowe skrzyżowanie jest zlokalizowane około 200 m od dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Szkolnej i ok. 400 m od stacji kolejowej. Dzięki temu kierowcy nie muszą czekać już przy zamkniętych rogatkach.
– Naprawiamy błędy naszych poprzedników. Nie zgadzamy się na podział na Polskę A i Polskę B. Województwo podlaskie zyskuje na inwestycjach kolejowych. Polski rząd wspiera rozwój regionu, a krokiem w tym kierunku są zmodernizowane stacje i przystanki oraz bezpieczne dwupoziomowe skrzyżowania, takie jak to w Czyżewie. Poprawia się komunikacja drogowa i kolejowa, co jest dodatkowym bodźcem do rozwoju – powiedział Jacek Sasin, minister aktywów państwowych.
– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększają bezpieczeństwo, zapewniają większą dostępność do kolei, a także umożliwiają lepszą komunikację w miastach. Przekłada się to na jakość życia mieszkańców. Poprzez realizację takich zadań jak w Czyżewie, budujemy pozycję kolei jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu, co jest możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków z instrumentu CEF "Łącząc Europę" – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowy wiadukt ma 85 m długości i zapewnia przejazd nad linią kolejową oraz ulicami Przytorową i Złote Jabłko. Szerokość jezdni wynosi 7 m, po jednym pasie ruchu w każdą stronę, jest też ciąg pieszo-rowerowy. Obiekt dostosowany został do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowy dostęp zapewniają schody i pochylnia wybudowane od strony ul. Złote Jabłko.
– Kolejne bezkolizyjne skrzyżowanie na podlaskim odcinku linii Rail Baltica służy bezpieczeństwu oraz wygodzie mieszkańców i podróżnych. Kilka dni temu oddaliśmy do ruchu nowy most nad Narwią, dzisiaj mieszkańcy zyskują nowy wiadukt w Czyżewie. Inwestycja wchodzi w etap, w którym sukcesywnie będziemy oddawać do użytku kolejne nowoczesne obiekty – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach inwestycji prowadzone były także prace drogowe. Jako dojazdy do wiaduktu zbudowano nowe odcinki drogi wojewódzkiej nr 690 na łącznej długości ok. 1 km oraz dwa ronda. Przebudowywana jest także ul. Przytorowa na odcinku ok. 400 m. Na potrzeby pieszych i rowerzystów wzdłuż nowych odcinków dróg wybudowano ciągi pieszo-rowerowe.
Wiadukt w Czyżewie to kolejny z puli 25 dwupoziomowych skrzyżowań, które zaplanowano na podlaskim odcinku Rail Baltica. W budowie pozostaje 18 obiektów, z których większość będzie gotowa do końca tego roku. W Czyżewie PLK SA zmodernizowały już wiadukt kolejowy nad ul. Nurską (DK 63) oraz most kolejowy nad ciekiem wodnym w pobliżu wsi Czyżew Ruś-Kolonia, trwają prace wykończeniowe przy budowie dwóch mostów drogowych. Koło wsi Siennica-Pietrasze powstał wiadukt kolejowy nad drogą gminną, trwają prace przy budowie nowego układu drogowego. Stacja Czyżew została w pełni zmodernizowana – wybudowano dwa czterystumetrowe perony i prowadzące do nich przejście podziemne, zapewniające wygodny dostęp wszystkim podróżnym.
Największa inwestycja PLK SA na terenie województwa podlaskiego zmienia linię Czyżew – Białystok. Na większości trasy pociągi jadą już po dwóch nowych torach. Dla ruchu pociągów otwarto pierwszy z nowych mostów nad Narwią w Uhowie. Od początku września podróżni korzystają z częściowo udostępnionych nowych peronów w Białymstoku, a lepszą dostępność kolei i dodatkowe możliwości podróży zapewnia przystanek Białystok Zielone Wzgórza. W Łapach postępują prace przy przebudowie stacji, budowie przejść podziemnych oraz bezkolizyjnych skrzyżowań.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r.; na stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.