Powrót

Nowym torem z centrum Krakowa na lotnisko

Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycja zakłada budowę oraz przebudowę blisko 12 km linii kolejowej na odcinku Kraków Główny – Mydlniki – Balice, w tym: budowę drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Balice, wydłużenie połączenia do głównego terminalu o około 500 metrów, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i elektryfikację linii oraz budowę nowych i modernizację istniejących przystanków. 

- Prace inwestycyjne w terenie rozpoczęliśmy od 1 lutego w ramach pierwszego etapu, obejmującego między innymi budowę końcowego odcinka linii kolejowej od ul. Zakliki z Mydlnik do portu lotniczego oraz budowę wiaduktu kolejowego nad ul. Balicką – mówi Rafał Zahuta Dyrektor Projektu ds. modernizacji krakowskiego węzła kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na trasie stacja Kraków Główny – Kraków Balice powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka, a istniejące przystanki Kraków Łobzów i Kraków Balice zostaną zmodernizowane. – To bardzo dobra wiadomość szczególnie dla mieszkańców dzielnic sąsiadujących z portem lotniczym. Nowe przystanki znacznie poprawią dostęp do transportu kolejowego. Nowe obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki i oświetlenie oraz będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. – mówi Rafał Zahuta. 

Umowę na budowę połączenia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 26 września z firmą Astaldi S.p.a. Wartość tej inwestycji przekracza 240 mln zł brutto. Zgodnie z umową, czas realizacji ma wynosić 18 miesięcy od momentu jej podpisania. Umowa jest realizowana w formule „zaprojektuj i buduj”. Oznacza to, że na wykonawcy spoczywa również obowiązek przygotowania dokumentacji projektowej.

Realizacja projektu umożliwi szybki, bezpieczny i komfortowy przejazd z centrum Krakowa na lotnisko w Balicach. Na odcinku tym będą mogły kursować pociągi elektryczne, które zastąpią dotychczas wykorzystywane szynobusy spalinowe. Po zakończeniu modernizacji maksymalna prędkość z jaką będą mogły kursować pociągi wyniesie 80 km/h. 

Inwestycja wpisuje się w plany rozwoju miasta i uruchomienia pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce na odcinku MPL Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia.


Projekt POIiŚ 7.1-21 „Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki – Balice wraz z nadzorem autorskim” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 

Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 883 354 177
rzecznik@plk-sa.pl

Pliki do pobrania