Powrót

Nowy system łączności kolejowej między Wałczem i Ulikowem

Nowy system zapewni bezpośrednią, ciągłą i pewną łączność  między posterunkami ruchu i pociągami oraz umożliwi wprowadzenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym. Dotychczasowy system łączności przewodowej i radiowej na odcinku Kalisz Pom. – Ulikowo był przestarzały, natomiast na nieczynnym odcinku między Wałczem i Kaliszem Pom. w ogóle nie istniał. Dla bezpiecznego  i nieograniczonego prowadzenia ruchu kolejowego niezbędne było przywrócenie łączności. Na potrzeby łączności przewodowej między Ulikowem i Wałczem ułożono światłowód, który połączył centralki systemu łączności kolejowej (SLK) w nastawniach dysponujących w Ulikowie, Kaliszu Pomorskim i Wałczu, które współpracują z modułami w Tucznie Krajeńskim, Prostyni, Reczu Pomorskim i Tarnowie Pomorskim. Centralki wyposażone są dodatkowo w automatyczne urządzenia megafonowe.   Na potrzeby łączności radiowej zostały zabudowane urządzenia radiowe i postawione nowe (lub zmodernizowane dotychczasowe) maszty antenowe.  System łączności radiowej będzie pracować na kanałach radiotelefonicznych sieci PKP: pociągowej i ratunkowej oraz drogowej i utrzymania. System zapewni ciągłą i dwukierunkową łączność radiową pomiędzy wszystkimi dyżurnymi ruchu  oraz z użytkownikami stacji ruchomych na pojazdach kolejowych. Zadanie realizowane było przez firmy:  PNI Sp. z o.o., KZŁ Bydgoszcz, PYRYLANDIA Sp. z o.o. Profesjonalne Systemy Radiokomunikacyjne. Wartość zadania – 5 340 800,00 PLN (środki własne PKP PLK S.A.) Trwają prace  przy budowie urządzeń zdalnego sterowania ruchem z nastawni w Kaliszu Pomorskim. Do końca sierpnia 2012 roku powstanie tu Centrum Zdalnego Prowadzenia Ruchu odpowiedzialne za organizację i kierowanie ruchem miedzy Kaliszem Pomorskim i Ulikowem,   połączone z urządzeniami komputerowymi  zabudowanymi w Prostyni, Reczu Pomorskim i Tarnowie Pomorskim .  W  Centrum można będzie monitorować bieg pociągów oraz stan urządzeń na poszczególnych posterunkach ruchu i na przejazdach kolejowych.  Przejazdy kolejowe dodatkowo będą wyposażone w kamery telewizji przemysłowej w celu rejestracji zdarzeń na przejazdach. Realizacja zadania pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, likwidację ograniczeń prędkości i usprawnienie prowadzenia ruchu pociągów. Zadanie realizuje konsorcjum firm: Zakład Produkcyjno-Handlowo-Usługowy „ATE” Sp. z o.o. i Scheidt&Bachmann Polska Sp. z o.o. Wartość zadania – 16 999 203,00 PLN (środki własne PKP PLK S.A.) Informacje dla mediów: Romana Nakoneczna PKP Polskie Linie Kolejowe  S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Szczecinie tel. 91 4713927