Powrót

Nowy most kolejowy nad Wisłą w Czechowicach zapewnia sprawne przewozy

Nowy most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami, na moście pociąg, fot. Łukasz Hachuła

Lepsze połączenia i dostępność zapewni modernizacja węzła kolejowego Goczałkowice-Zdrój - Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Podróżni korzystają z drugiego nowego peronu w Zabrzegu, a także z bezpiecznego przejścia pod torami i na drugą stronę miasta. Dostęp do peronów ułatwiają zadaszone pochylnie. Na obiekcie przygotowane zostały ławki, wiaty i gabloty na rozkłady jazdy. Z nowego peronu pasażerowie wygodnie dojadą do Czechowic-Dziedzic, Skoczowa i Zebrzydowic.

Pociągi jeżdżą już po nowym torze i moście nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami. Nowa przeprawa kolejowa zapewnia bezpieczne podróże i przewóz towarów. Most w przywróconej po latach pierwotnej lokalizacji pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów. Stara przeprawa zostanie zdemontowana.

Wróciły bezpośrednie połączenia między Goczałkowicami Zdrojem a Zabrzegiem po tzw. łącznicy. Takie rozwiązanie nie wymaga wjazdu do stacji Czechowice, co oznacza, że skróciły się czasy przejazdu z Katowic do Skoczowa i z Katowic do Zabrzegu (powróciły do stanu sprzed robót).

Rozpoczęcie kolejnego etapu prac wymaga zmian w komunikacji na linii w stronę Bielska-Białej, Żywca i Zwardonia. Zmiany ujęte są w rozkładzie jazdy i dostępne na plakatach oraz w Internecie.

Dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice stają się bardziej dostępne i komfortowe. W styczniu pasażerowie skorzystają z przebudowanego peronu, a prace przeniosą się na sąsiedni obiekt i tory. Zostanie też uruchomione Lokalne Centrum Sterowania w Czechowicach, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczeństwo na liniach kolejowych.

W Goczałkowicach Zdroju perony dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Budowane jest przejście podziemne.

Na przystankach i stacji stosowane są pochylnie, będą też windy. Montowane są nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowania. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.

W ramach inwestycji zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzeką Iłownicą. Przebudowywana jest linia na odcinku Czechowice – Goczałkowice Zdrój. Wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Nowe urządzenia sterowania, w tym 119 rozjazdów, zapewnią większy poziom bezpieczeństwa. Przebudowa układu torowego zwiększa możliwości i rolę kolei w systemie transportu województwa, kraju i na trasach międzynarodowych.

Efektem inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Inwestycja poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice–Dziedzice - Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571