Powrót

Nowy dworzec coraz bliżej. Łódź Fabryczna nabiera kształtów

W obrębie stacji na bieżąco wydobywany jest nadmiar ziemi spod stropu, dzięki czemu odsłonięto już dużą część przestrzeni w której powstanie hala peronowa wraz z torami i platformami. Jednocześnie realizowana jest część górna – na stropie pośrednim między najniższym a najwyższym poziomem przyszłego obiektu. W tym miejscu znajdzie się główna hala dworca z poczekalnią, kasami i obiektami komercyjnymi oraz parking samochodowy. Stawiane są tam słupy podporowe, a na nich realizowana jest płyta stropowa poziomu 0, gdzie znajdą się główne wejścia do budynku – wschodnie i zachodnie, a także wejścia boczne ze strony północnej i południowej. Tutaj również będzie można spacerować po pasażu, którego charakterystycznymi elementami będą odtworzone ściany starego budynku dworca. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, co jest odpowiednikiem 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Trwają również prace w zakresie budowy tunelu biegnącego  z dzielnicy Widzew w kierunku zachodnim, aż do podziemnej stacji w centrum miasta. Na odcinku od początku obiektu do ul. Kopcińskiego wykonano już ściany szczelinowe i większą część płyty stropowej. Aktualnie powstaje płyta fundamentowa, na której zbudowana zostanie cała infrastruktura tunelu. 

Budowa całego węzła multimodalnego już teraz pochłonęła ponad 200 tys. metrów sześciennych betonu, co odpowiada pojemności ponad 1300 średniej wielkości betoniarek i 30 tys. ton stali zbrojeniowej, do której transportu potrzebnych było ok.  1500 kursów ciężarówek.

Nowy dworzec będzie główną częścią powstającego w centrum Łodzi węzła multimodalnego, czyli systemu mającego na celu połączenie najważniejszych środków komunikacji – autobusów miejskich, dalekobieżnych oraz pociągów. Powstanie on w najbliższym otoczeniu dworca i będzie się składał z ulokowanych 8 metrów poniżej poziomu ulic przystanków autobusów dalekobieżnych, nowoczesnego przystanku komunikacji miejskiej na powierzchni oraz parkingów podziemnych mogących pomieścić blisko 1000 pojazdów. Przebudowane zostaną drogi okalające dworzec, pojawią się także dwie nowe ulice – Nowowęglowa i Nowotargowa. Projekt zakłada również budowę tuneli kolejowych wybiegających w stronę wschodnią, do stacji Łódź Widzew.

Przygotowanie placu budowy, po demontażu kilku kilometrów torów i rozbiórce  budynków, w tym starego dworca, wymagało wykonania wykopu o długości 500 metrów, szerokości 120 metrów i głębokości 8 metrów. Łącznie przy budowie stacji przewiduje się wywiezienie ponad 1,5 mln metrów sześciennych gruntu. Hala peronowa znajdzie się 16,5 metra pod ziemią, obejmie cztery platformy i osiem torów. Nowy budynek będzie miał 350 metrów długości i 85 metrów szerokości. Zakończenie projektu jest przewidywane w 2015 roku.

Wartość kontraktu związanego z budową nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum  Torpol Sp. z o.o. Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. to ponad 1,75 mld złotych brutto.

Modernizacja jest prowadzona w ramach projektu „Modernizacja  linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II Lot B- odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów  oraz obsługi podróżnych”.



Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
rzecznik@plk-sa.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 662 114 900