Nowa jakość na kolei – otwarto przejście podziemne pod stacją Warszawa Gdańska
Przejście podziemne pod stacją Warszawa Gdańska o długości 170 metrów, łączy ze sobą Śródmieście z Żoliborzem i stanowi istotne ułatwienie dla ruchu pieszego na tym terenie. Obiekt zintegrowany jest ze stacją metra oraz budynkiem Dworca Gdańskiego. Wewnątrz przejścia znajdują się: galeria handlowa, toalety, pomieszczenie monitoringu oraz wszelkie udogodnienia typu: windy, pochylnie, schody ruchome, ułatwiające komunikację osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. W przyjściu podziemnym, wykończonym w kolorystyce i estetyce zgodnej ze stacjami Metra Warszawskiego, wykorzystano również miejski system identyfikacji wizualnej. W ramach trwających od listopada 2009 roku prac, powstały dwa nowe, wyspowe perony z wiatami, zamontowano instalację megafonową, tablice informacyjne i zegary. Obok elementów służących bezpośrednio obsłudze pasażera, wykonano szereg prac torowych: wymieniono ponad 9 km torów między ulicą Ostroroga i mostem kolejowym - Gdańskim, podnosząc prędkość na tym odcinku z 40 do 80 km/h, wymieniono sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wybudowano nową nastawnię, zlokalizowaną w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Handlowego Arkadia. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, nowa nastawnia zastąpiła cztery inne, zaś do pracy, wykonywanej wcześniej przez 25 osób, obecnie wystarcza 10. Oddanie do użytku przejścia podziemnego umożliwi likwidacje tymczasowego dojścia do peronów w poziomie szyn oraz pozwoli na dokończenie peronu nr 3 oraz wykonanie prac porządkowych i estetyzacyjnych, które mogą być wykonane po likwidacji tymczasowego dojścia..
„Rola stacji Warszawa Gdańska będzie wzrastać z każdym rokiem – mówi dyr. Sławomira Wierzchowska z Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych, odpowiedzialna za nadzór nad inwestycją. Wraz z nowym rozkładem jazdy liczba pociągów zatrzymujących się tutaj wzrosła niemal dwukrotnie, zaś już teraz obiekt przygotowany jest na dodatkowe zadania. Jeden z peronów ma długość 400 metrów, co umożliwia obsługę najdłuższych składów dalekobieżnych, i z pewnością będzie wykorzystany w okresie planowanej za kilka lat modernizacji linii średnicowej. Ponadto projekt przewiduje możliwość szybkiego dobudowania dwóch skrajnych peronów, stąd istniejące perony mają numerację 2 i 3. Wewnątrz przejścia widoczne są miejsca z zamaskowanymi wyjściami i szybami windowymi na perony 1 i 4”
Jedną z ostatnich prac, będzie instalacja żurawia wodnego z 1941 roku, służącego wodowaniu parowozów. Urządzenie to dotychczas znajdowało się ok. 300 metrów dalej w kierunku Al. Jana Pawła II. Po demontażu i konserwacji, zostanie usytuowane w ciągu peronu 2 na wprost wyjścia z dworca i będzie podłączone do sieci wodociągowej. Umożliwi to wodowanie parowozów okazjonalnie przyjeżdżających do Warszawy.
Modernizacja obiektu kosztowała ponad 130 mln zł brutto. Inwestycja była współfinansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe (ze środków budżetowych, funduszu kolejowego i środków własnych) oraz przez Miasto Stołeczne Warszawa w wysokości 15,1 ml zł brutto.
Informacje dla mediów:
Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 336 40