Nietoperz nad torem kolejowym
Nocek rudy, borowiec wielki, karlik i mroczek późny wiedzą jak żyć przy linii kolejowej. Potwierdziły to badania zachowań 13 różnych gatunków nietoperzy. Przy użyciu detektorów ultradźwiękowych PLK i Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego od kwietnia do września badały zachowania nietoperzy. Analizowano sytuacje zwierząt na odcinkach 9 linii kolejowych w różnych regionach Polski. Do badań wykorzystywano także kamerę termowizyjną oraz psa.
Nietoperz do sieci nie wleci
Nietoperze rzadko lecą nad torami poniżej sieci trakcyjnej (ponad 5 m). Jeśli pokonują linię kolejową w poprzek, to podwyższają lot. W dzień wykorzystują mosty i przepusty jako schronienia. Linie kolejowe są dla nietoperzy szlakiem migracji. ”Wędrują” wzdłuż sieci trakcyjnej oraz pasów zieleni w pobliżu linii. Sieć trakcyjna oraz energetyczna nie odstraszają ich i nie wpływają na zmiany tras przelotów.
- Przeprowadzenie szczegółowych analiz dotyczących migracji nietoperzy wzdłuż linii kolejowych oraz dokonanie oceny wpływu transportu kolejowego na populacje nietoperzy było niezbędne. Wyniki badań stanowią istotne wsparcie w projektowaniu inwestycji prowadzonych przez PLK w zakresie ich oddziaływania na środowisko - podkreśla Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nietoperz pod mostem
- W naszym kraju można spotkać 26 chronionych gatunków nietoperzy, część z nich egzystuje na obszarach Natura 2000, spośród których ponad 100 przecinanych jest przez linie kolejowe. Przeprowadzone wraz z PLK badania potwierdziły, że prowadzony ruch pociągów nie wpływa negatywnie na występowanie nietoperzy - mówi Joanna Furmankiewicz z Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Nietoperze bardzo aktywnie wykorzystują teren kolejowy. Unikają jednak przestrzeni pomiędzy torem, a siecią trakcyjną, gdzie poruszają się pociągi – dodaje chiropterolog Marcin Pakuła.
W Polsce można spotkać 26 chronionych gatunków nietoperzy. Część z nich egzystuje na obszarach Natura 2000, przez które przebiegają linie kolejowe. Specjaliści z Uniwersytetu Wrocławskiego, potwierdzili, że ruch pociągów nie wpływa negatywnie na występowanie tych ssaków.
Badania Wydziału Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego to jedno z pierwszych tego typu opracowań w Polsce. Naukowcy wykorzystali monitoring m.in. z linii nr 3 na odc. Kramsk - Konin, linii nr 4 Psary - Góra Włodowska czy linii nr 9 na odc. Zajączkowo Lubawskie – Iława Główna.
Kolej przyjazna dla sąsiadów - z natury
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują inwestycje z uwzględnieniem potrzeb środowiska naturalnego. Analizowane jest oddziaływanie kolei na florę i faunę. Inwestor chce maksymalnie ograniczać ten wpływ. Zarządca infrastruktury przeprowadził już badania wpływu linii kolejowych na dzikie zwierzęta. Wykazały one, że infrastruktura nie stanowi dla nich istotnej bariery: http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/lis-i-borsuk-w-kolejowej-fotopulapce-3198/
W najbliższym czasie planowane są kolejne ekspertyzy, m.in. badanie oddziaływania kolei na mieszkańców rzek. Opracowania pozwalają m.in. na sprawne prowadzenie procedur związanych z ochroną środowiska.
Kontakt dla mediów:
Joanna Kubiak
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 22 473 30 02