Powrót
Niemal połowa linii na Mazowszu nie zostanie zawieszona
Sieć kolejowa na Mazowszu należy do jednej z najdłuższych i liczy ponad 1600 km. Plany czasowego wyłączenia dotyczą dwóch odcinków w północnym i wschodnim regionie województwa, dotychczas śladowo wykorzystywanych przez pociągi towarowe na poziomie 2-3 składów tygodniowo. Wielkość deficytu oraz brak zainteresowania przewoźników spowodował, że od grudnia 2013 r. są przewidziane do wyłączenia dwa odcinki Ostrołęka - Wielbark ( 72 km) oraz Sokołów Podlaski - Siedlce (30 km). Nadal w użytkowaniu zostaną utrzymane odcinki: Ostrołęka – Małkinia (52,2 km) oraz Ostrołęka Czerwony Bór (20 km) i Śniadowo – Łomża (17 km). W połowie lutego zarządca infrastruktury zaprezentował plany optymalizacji sieci kolejowej, w których zaproponowano czasowe wyłączenie z eksploatacji 90 odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2 tys. km na terenie całego kraju. „Jeszcze przed ogłoszeniem naszych planów rozpoczęliśmy spotkania z samorządami, przewoźnikami i przedsiębiorcami na dużą skalę wykorzystującymi transport kolejowy. Obecna korekta naszych planów wynika z deklaracji przewoźników zgłaszających nowe potrzeby na przewozy oraz zamówienia do rocznego rozkładu jazdy. Liczymy na spełnienie zgłoszonych deklaracji i wzrost przewozów. Jednocześnie musimy podkreślić, że przywrócone odcinki będą stale monitorowane, a w przypadku realizacji pracy przewozowej na poziomie niższym niż zgłaszano we wnioskach i planach, nie wykluczamy ich ponownej oceny pod kątem możliwości czasowego wyłączenia z eksploatacji. Efektywne zarządzanie infrastrukturą polega również na dostosowaniu jej zakresu do potrzeb zgłaszanych przez przewoźników – mówi Andrzej Pawłowski – wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.”. W rezultacie otrzymanych deklaracji ograniczono pierwotne plany i zdecydowano o utrzymaniu ruchu na 49 odcinkach w całym kraju. Optymalizacja sieci ma przynieść oszczędności rzędu kilkudziesięciu milionów złotych rocznie i w ten sposób pozwoli wygenerować dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Dzięki takim działaniom przychody z udostępniania torów będzie można w pełni wykorzystać na utrzymanie funkcjonujących linii w jak najlepszym stanie technicznym. Cele jakie podczas prac nad optymalizacją sieci postawił przed sobą zarządca infrastruktury były następujące:
Podczas prac analitycznych PKP PLK nie kierowały się jedynie wynikiem ekonomicznym badanych linii. W trakcie gruntownej analizy brano pod uwagę szereg czynników i danych z ostatnich 7 lat:
- stabilne stawki dostępu dla przewoźników – jako motor napędowy dla rozwoju rynku kolejowego w Polsce
- zapewnienie wysokiej jakości i bezpiecznej infrastruktury
- zbilansowanie PLK jako spółki będącej własnością skarbu państwa
Podczas prac analitycznych PKP PLK nie kierowały się jedynie wynikiem ekonomicznym badanych linii. W trakcie gruntownej analizy brano pod uwagę szereg czynników i danych z ostatnich 7 lat:
- przychody i koszty danego odcinka
- wynik finansowy i utracone przychody na całych trasach
- ruch pasażerski i towarowy
- liczbę mieszkańców terenu wokół danego odcinka
- poziom bezrobocia
- liczbę samochodów i gęstość dróg
- siatkę połączeń alternatywnych, w tym czasy przejazdu
- ceny połączeń alternatywnych,
- liczbę dużych zakładów pracy i firm produkcyjnych.
- żaden z odcinków nie zostanie zlikwidowany, a jedynie czasowo wyłączony z ruchu
- w kolejnych latach będzie możliwość powrotu do korzystania z wyłączanych teraz odcinków
- część linii kolejowych została przywrócona z listy odcinków przeznaczonych do czasowego wyłączenia
- intencją PLK jest zminimalizowanie kosztów wyłącznie na odcinkach gdzie skutki społeczne i gospodarcze są zerowo lub minimalne
- podstawą do korekty wcześniejszych założeń były deklaracje inwestycji samorządowych oraz nowe plany przewoźników i zgłoszenia do rocznego rozkładu jazdy na rok 2014
- konkurencyjność względem ruchu drogowego poprzez atrakcyjny czas przejazdu
- podniesienie parametrów ciągów towarowych poprzez podniesienie prędkości handlowej oraz eliminację ograniczeń prędkości i nacisku osi
- optymalizacja wykorzystania parametrów infrastruktury w wyniku zmian otoczenia prawnego
- poprawa przepustowości i płynności ruchu na dojeździe do aglomeracji z zidentyfikowaną potrzebą w tym zakresie (Warszawa, Śląsk, łódzki węzeł kolejowy)
- podniesienie efektywności zarządcy infrastruktury i obniżenie kosztów w długim okresie (np. poprzez zmianę przejazdów strzeżonych na automatyczne)
Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
robert.kuczynski@plk-sa.pl
22 473 30 02