Na stacji Kartuzy będzie lepszy dostęp do kolei
Modernizowana stacja Kartuzy zachęci do podróżowania koleją. Gotowe są konstrukcje obu przebudowanych peronów, na których prowadzone są prace wykończeniowe. Z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wsiąść do pociągów. Perony zapewnią oczekiwany przez podróżnych komfort obsługi. Będą wiaty, ławki, nowe oznakowanie pomagające w orientacji na stacji oraz gabloty informacyjne. Nowe oświetlenie LED zapewni dobrą widoczność także po zmroku. Ułatwieniem w dostępie do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie na perony. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki naprowadzające. Dla miłośników dwóch kółek zamontowane będą stojaki rowerowe. Podróżni skorzystają z nowej infrastruktury w listopadzie br.
– Polska kolej zmienia się nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach. Inwestycje, takie jak ta w Kartuzach, zachęcają podróżnych do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy czy szkoły. Coraz atrakcyjniejszy czas dojazdu do większych aglomeracji oraz wygodniejszy dostęp do pociągów sprawiają, że coraz więcej osób wybiera ten rodzaj transportu, najbardziej ekologicznego, bezpiecznego i przewidywalnego – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Również w listopadzie br. uruchomiona zostanie nowa mijanka w Dzierżążnie. Poprawi ona przepustowość na trasie z Kartuz do Gdańska. W Dzierżążnie podróżni korzystają już z nowego peronu wyspowego.
Kończą się prace na nowym, 3-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 214 Somonino – Kartuzy. Łącznica umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży. Wykonawca kontynuuje prace związane z podbiciem i profilowaniem toru oraz prace okołotorowe. W sierpniu pozytywne próby obciążeniowe przeszły nowo wybudowane wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 224 i 211 w Kartuzach.
– Realizowane zadanie na linii z Kartuz do Glincza wraz z tzw. bajpasem kartuskim w kierunku Gdańska to przykład inwestycji, która zwiększy atrakcyjność kolei w ruchu regionalnym. Zadanie jest istotną częścią większego projektu modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Dzięki realizacji zadania linia nr 201 stanie się dostępniejsza dla podróżnych, a portowi w Gdyni umożliwi odprawę większej ilości towarów przewiezionych koleją – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Koszt prac w ramach zadania pn. „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu 2024 r. Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia, do której linia nr 229 odc. Glincz – Kartuzy jest linią styczną, poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnicy będą mogli przygotować lepszą ofertę połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Będzie lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja poprawi warunki przewozu towarów do portu w Gdyni, zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.
Realizacja prac budowlanych na linii nr 201 zaplanowana jest na lata 2024-2028. Na liniach stycznych – na tzw. bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy – prace rozpoczęły się w 2021 r.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.