Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Białystok krótsza o 10 miesięcy
Zamknięcie linii pozwoli skrócić czas potrzebny na przeprowadzenie inwestycji o 10 miesięcy. Zarządca infrastruktury przeprowadził konsultacje z przewoźnikami, władzami województwa mazowieckiego i podlaskiego oraz z przedstawicielami samorządu. Nadrzędnym celem wybranego wariantu prowadzenia modernizacji jest jak najszybsze zakończenie prac. Dzięki temu trasę Warszawa – Białystok będzie można pokonać pociągiem w 2,5 godziny. Dwutorowe zamknięcie pozwoli na zakończenie zasadniczych dla projektu prac do końca 2015 roku.
Autobusem w czasie modernizacji
Przewoźnicy wprowadzą zastępczą komunikację autobusową, która obejmie połączenia dalekobieżne i regionalne. PKP Intercity zaplanowało wzmocnienie już istniejących połączeń autobusowych z Warszawy do Białegostoku kursami, które zatrzymają się na przystankach pośrednich. Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pracuje również nad organizacją ruchu pociągów i autobusów zastępczych Kolei Mazowieckich. Wzdłuż linii kolejowej z zawieszonym ruchem pociągów, między Tłuszczem a Łochowem, ma kursować kilkadziesiąt autobusów ekspresowych, pokonujących trasę bez zatrzymania oraz zatrzymujących się na wszystkich stacjach i przystankach. Wszystkie autobusy zastępcze zostaną uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Oznacza to, że pasażerowie będą mogli liczyć na przesiadkę do pociągu, którym będą kontynuowali podróż. Zawieszenie ruchu nie wpłynie na regionalne połączenia kolejowe Przewozów Regionalnych w województwie podlaskim.
156 km nowych torów
Modernizacja oprócz szybszej i wygodniejszej podróży, przyniesie również podwyższenie standardu obsługi pasażerów. Wszystkie perony na przystankach i stacjach na modernizowanym odcinku zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem. Komfort poprawi zainstalowanie nowych wiat oraz elementów małej architektury, a także systemu informacji pasażerskiej.
Projekt obejmuje modernizację ponad 66 kilometrów linii kolejowej, a także budowę mostów i wiaduktów, które zastąpią dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć po zmodernizowanej trasie z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z prędkością do 120 km/h.
Inwestycja obejmuje m.in.:
- wymianę i budowę torów o długości 156 km
- rozwieszenie sieci trakcyjnej o długości 183 km
- przebudowę 4 stacji
- przebudowę 15 przystanków
- budowę wiaduktów drogowych, wiaduktów kolejowych i przejść pod torami
PLK przygotowuje dokumentację potrzebą do modernizacji kolejnego odcinka trasy - ok. 100 km – od Sadownego do Białegostoku.
Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 662 114 900
rzecznik@plk-sa.pl