Miliard na modernizację infrastruktury kolejowej na terenie Trójmiasta
Kontrakty o łącznej wartości ok. 1,05 mld zł brutto będą wykonywane w ramach dwóch zadań, których celem jest kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej na około 40 kilometrowym odcinku linii kolejowej między Pruszczem Gdańskim i Gdynią Chylonią oraz budowa lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym w Gdańsku. Zakres robót obejmie:
- modernizację układów torowych wraz z wzmocnieniem podtorza oraz budowę systemu odwodnienia,
- wyposażenie linii w urządzenia sterowania ruchem kolejowym warstwy podstawowej,
- ułożenie wzdłuż modernizowanych szlaków kabla światłowodowego wyposażonego w cyfrowe urządzenia teletransmisyjne,
- modernizację sieci trakcyjnej,
- roboty w zakresie elektroenergetyki, w tym linie zasilające, oświetlenie, urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów,
- modernizację istniejących przejazdów kolejowych na szlaku Pruszcz Gdański – Gdańsk Południowy, na stacji Gdańsk Południowy,
- modernizację obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, mury oporowe, przejścia podziemne dla pieszych) oraz budowę nowych przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizację peronów wraz z wyposażeniem,
- przebudowę i adaptację budynków nastawni na stacjach Pruszcz Gdański Gdańsk Południowy, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Orłowo dla potrzeb nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- budowę nowej nastawni lokalnego centrum sterowania na stacji Gdańsk Główny,
- budowę ekranów akustycznych.
Na obszarze LCS Gdańsk o długości ok. 22 kilometrów między Pruszczem Gdańskim i Gdańskiem Oliwą, nakładem 589,33 mln zł brutto, zostaną wykonane następujące prace budowlane:
- zabudowa 60,5 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 100 rozjazdów,
- modernizacja 74,4 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 310 tys. m ³ robót ziemnych,
- wbudowanie 102 tys. m ³ kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 177 tys. m ³ tłucznia,
- modernizacja 6 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 6 przepustów,
- budowa 5 i modernizację 5 przejść poziemnych dla pieszych,
- modernizacja 8 peronów (12 krawędzi peronowych),
- modernizacja 3 istniejących przejazdów w poziomie szyn.
Natomiast na obszarze LCS Gdynia o długości ok. 14,5 km linii kolejowej między Gdańskiem Oliwą i Gdynią Chylonią, za kwotę 456,9 mln zł zostaną wykonane:
- zabudowa 51,3 km torów szlakowych i stacyjnych,
- zabudowa 75 szt. rozjazdów,
- modernizacja 73,8 km sieci trakcyjnej,
- wykonanie 214 tys. m ³ robót ziemnych,
- wbudowanie 94 tys. m ³ kruszyw na warstwy ochronne podtorza,
- wbudowanie 107 tys. m ³ tłucznia,
- modernizacja 11 wiaduktów, w tym 10 wiaduktów kolejowych,
- modernizacja 2 mostów kolejowych,
- modernizacja 13 przepustów,
- budowa 1 i modernizacja 8 przejść podziemnych dla pieszych,
- modernizację 7 peronów (14 krawędzi peronowych),
- modernizacja 1 przejazdu w poziomie szyn,
- budowa 1 nowej kładki dla pieszych.
Efektem prac będzie
- poprawa bezpieczeństwa pasażerów w pociągach oraz użytkowników dróg,
- minimalizacja ryzyka zanieczyszczenia wód oraz ograniczenie hałasu i drgań,
- udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, poprzez wyposażenie stacji i przystanków osobowych w pochylnie i windy,
- przystosowanie linii do kursowania taboru z prędkością 160 – 200 km/h,
- poprawa przepustowości oraz jakości połączeń,
- skrócenie czasu przejazdu na modernizowanym odcinku.
Kontrakty zostaną zrealizowane przez konsorcjum firm Torpol sp. z o.o., Feroco S.A., ZRK DOM Poznań sp. z o.o. oraz PUT INTERCOR z Zawiercia. Liderem kontraktu LCS Gdańsk jest spółka TORPOL, zaś LCS Gdynia FEROCO.
Termin realizacji przedsięwzięcia jest planowany w okresie 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Zadanie jest realizowane w ramach projektu nr 7.1-1.2 „Modernizacja linii kolejowej E 65/ C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – obszar LCS Gdańsk, LCS Gdynia”
Informacje dla mediów:
Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 32 147
www.pois.gov.pl