Łódź: budowa kolejowych tuneli pod szczególnym nadzorem dla bezpieczeństwa ludzi i środowiska
Przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi wykonawca stosuje sprawdzone zabezpieczenia i rozwiązania dla ochrony mieszkańców i środowiska. Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna technologia ogranicza osiadanie terenu i budynków, osuwanie ziemi i powstawanie drgań. Zapobiega ewentualnym kolizjom z sieciami energetycznymi, ciepłowniczymi, wodnymi.
Monitoring i ocena stanu technicznego obiektów
W ramach przygotowań do budowy wykonano ocenę stanu technicznego ponad 330 budynków zlokalizowanych na trasie podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec.
Szczegółowe badanie stanu technicznego budynków objęło m.in. inwentaryzację uszkodzeń budynków znajdujących się na trasie tunelu. Rozpoznanie wykazało obiekty znajdujące się w stanie awaryjnym, które zgłoszono do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (PINB). Są to pojedyncze budynki przy ulicach: Mielczarskiego, Sienkiewicza, 1 Maja, Żeromskiego, Próchnika, Piotrkowska, Żeromskiego, Mielczarskiego, Zielona, Zimna. Do tych kilkunastu obiektów PINB podjął odpowiednie działania. Budynki nie gwarantują wymaganego bezpieczeństwa – już obecnie, jeszcze przed rozpoczęciem prac przy tunelu.
– Będziemy prowadzić ciągły monitoring terenu i pomiary drgań w rejonie prac. Czujniki będą na budynkach i w tunelu. Stały podgląd na wyniki badań będzie miał personel nadzorujący prace. Dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa mieszkańcom budynków, które już oceniono jako awaryjne, przewidujemy czasowy pobyt lokatorów poza miejscem zamieszkania – powiedział Mariusz Serżysko, członek Zarządu Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów.
Na pierwszych kilkuset metrach drążenia tunelu dokonane zostaną pomiary za pomocą odpowiednio rozmieszczonych czujników pomiarowych. TBM będzie znajdował się jeszcze pod terenami niezabudowanymi. To zapewni wyprzedzające sprawdzenie działania urządzeń pomiarowych i całego systemu monitorowania.
Wykonawca planuje montaż urządzeń na ziemi, na budynkach oraz w obudowie samego tunelu. Instalacja urządzeń rozpoczęła się już w obrębie komór startowych. Kolejne oprzyrządowanie instalowane będzie sukcesywnie wraz postępem prac.
Odczyty z czujników będą na bieżąco przesyłane do centrum monitoringu. Podgląd na te wartości będą mieli operatorzy i inżynierowie prowadzący TBM, jak również personel nadzorujący prowadzone prace. W razie potrzeby praca może być spowolniona lub wstrzymana.
Operatorami TBM są m.in. pracownicy firmy Herrenknecht (producenta maszyn drążących) oraz pracownicy zatrudnieni przez wykonawcę, którzy mają doświadczenie w podobnych pracach.
Dla bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców
Dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz komfortu lokatorów niektórych budynków znajdujących się na trasie drążenia tunelu, wykonawca zaplanował czasowe relokacje. W pierwszym etapie dotyczyć to będzie mieszkańców na trasie tunelu drążonego małą tarczą TBM, czyli na odcinku od ul. Długosza do ul. Drewnowskiej. Wykonawca z wyprzedzeniem będzie kontaktował z mieszkańcami. Na czas przejścia maszyny (średnio ok. 3-5 dni) mieszkańcy będą mieli zapewniony pobyt w hotelach i hostelach. Lokale za zgodą lokatorów będą zabezpieczone. Nieruchomości całodobowo będą strzeżone.
Prace na terenie miasta
Przy działających już tarczach TBM, prowadzona jest dokładna konfiguracja wszystkich systemów mechanicznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych. Wykonawca powierzył zadanie obsługi maszyn doświadczonym specjalistom.
Na terenie Łodzi kontynuowane są równolegle prace w kilku miejscach. Działania związane są z uzgadnianiem organizacji ruchu drogowego. Na ulicy Skarpowej budowana jest komora demontażowa dla mniejszej tarczy TBM. Prace są prowadzone przy komorze rozgałęźnej pomiędzy tunelem dwutorowym a jednotorowymi przy ul. Włókniarzy. Przy ul. Stolarskiej i Odolanowskiej budowana jest komora dla mniejszej tarczy TBM, która dojdzie tu z ul. Długosza.
Tunel w Łodzi łączy Polskę
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko