Powrót

Lepsze podróże koleją ze Słupska do Gdyni

Pociąg przy peronie stacja Słupsk. Fot. Przemysław Zieliński PLK

Modernizacja linii kolejowej Gdynia – Stargard (nr 202) na odcinku Lębork - Słupsk zwiększy komfort pasażerów w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, ale także na trasie Trójmiasto - Szczecin. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń czas podróży między Lęborkiem a Słupskiem skróci się o około 10 minut Przebudowany zostanie jeden oraz dobudowany drugi tor na długości ok. 50 km. Zwiększy się przepustowość linii, co umożliwi przygotowanie jeszcze lepszej oferty podróży.

Ogłoszony dzisiaj przetarg na prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Lębork – Słupsk, na ważnej kolejowej trasie Trójmiasto – Szczecin, to kolejny krok w kierunku budowania nowoczesnej, dostępnej i bezpiecznej kolei. Konsekwentnie modernizujemy polską kolej, pamiętając w obecnej sytuacji geopolitycznej, że ma ona również istotne znaczenie militarne – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Przetarg na prace na linii z Lęborka do Słupska to kolejny przetarg ogłaszany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa pomorskiego. W styczniu ogłosiliśmy postępowanie na modernizację stacji Słupsk. Inwestycje realizowane przez Polskie Linie Kolejowe poprawią warunki na stacjach i przystankach oraz linii Trójmiasto – Szczecin, ważnej w skali miejscowości, regionu i połączeń dalekobieżnych. W 2022 r. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły już przetargi o wartości 12 mld zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wygodniejsze podróże, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewnią przebudowane i nowe perony na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią nowe przystanki w Runowie i Łebieniu oraz odbudowa przystanku w Siemianicach.

Na modernizowanej linii przewidziano nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem. Wiadukty lub przejścia pod torami szybkiej kolejowej trasy zwiększą poziom bezpieczeństwa i usprawnią komunikację drogową. Powstanie 8 przejść pod torami, m.in. w Potęgowie i Damnicy, które dzięki windom ułatwią dostęp na perony.

Inwestycja obejmie przebudowę lub remont prawie 80 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, wiaduktów kolejowych i drogowych. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h (obecnie do 70 km/h). Inwestycja uwzględnia rozbudowę linii do 200 km/h. Prace na odcinku linii Słupsk – Lębork planowane są w 2022 r., a zakończenie w 2026 r.

Stacja Słupsk wygodniejsza i lepiej dostępna dla podróżnych

W styczniu br. PLK ogłosiły przetarg na modernizację stacji Słupsk. Będą nowe perony z zachowanymi wiatami i nowoczesna informacja pasażerską. Wygodny dostęp do kolei zapewnią windy z przebudowanego przejścia, połączonego z nowym dworcem autobusowym. Prace na stacji Słupsk planuje się rozpocząć w 2022 r., a zakończyć w 2025 r.

Przetargi o szacunkowej wartości ok. 12 mld zł

Dziś poza przetargiem na odcinek Lębork – Słupsk – szacowanym na ok. 1,6 mld zł, ogłoszono przetarg na ok. 0,1 mld zł - opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych na odcinku Podbory Skawińskie – Oświęcim w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim”. Planowane jest wykonanie robót na odcinku Podbory Skawińskie – Brzeźnica: modernizacja 2 torów, przebudowa mostu i wiaduktu. Na odcinku Dwory – Oświęcim: modernizacja torów i przebudowa sieci trakcyjnej oraz przebudowa modernizacja mostu, 4 wiaduktów i budowa mostu w Spytkowicach.

W 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły już przetargi o szacunkowej wartości ponad 12 mld zł. To m.in. postępowania na modernizację linii w woj. śląskim - od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach, kolejowej obwodnicy Poznania. Postępowania dotyczą też modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, stacji Ostróda, prac na linii kolejowej nr 6 na odc. Geniusze – Kuźnica Białostocka oraz przebudowy trasy Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice. Szczegóły tu:

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239