Krótsze podróże i więcej połączeń - krakowska łącznica już otwarta
Krakowska łącznica, największy nowy obiekt kolejowy w Polsce, o długości ponad 1100 m, otwiera możliwości szybkich podróży w mieście, aglomeracji, regionie oraz skraca czas przejazdu pociągów dalekobieżnych. Dzięki trzem estakadom i dwóm wiaduktom można szybciej podróżować „nad Krakowem”. Łącznica jest jednym z projektów Krajowego Programu Kolejowego, który rozwija sieć kolejową w Krakowie i województwie oraz zapewnia lepsze połączenia kolejowe w Polsce
- Krakowska łącznica jest inwestycją, która pokazuje, że kolej odzyskuje ważną rolę w systemie komunikacji. Kolejne projekty realizowane z Krajowego Programu Kolejowego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie i Małopolsce będą uzupełniały i zwiększały możliwości kolei. Dzięki temu Polska będzie coraz lepiej skomunikowana zarówno w obszarze regionalnym jak i krajowym – mówi Andrzej Bittel, wiceminister Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Rozwój kolei w aglomeracjach, lepsze integrowanie z innymi środkami komunikacji miejskiej, tworzenie dla mieszkańców dobrych możliwości podróży - to jeden z celów Krajowego Programu Kolejowego.
- Kraków jest przykładem poprawy komunikacji w aglomeracji dzięki inwestycjom kolejowym. Mieszkańcy zyskują nie tylko krótsze podróże, ale także wygodniej wsiądą do pociągów ze zmodernizowanych i nowych przystanków. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stawiają na takie rozwiązania również w innych miastach. Zwiększą się możliwości podróży koleją m.in. w Gorzowie Wielkopolskim czy Warszawie – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kraków Zabłocie
W ramach budowy łącznicy dawny peron został przesunięty o 50 m w stronę Wisły. Powstały dwa perony jednokrawędziowe o długości 200 m, a pod torami hala przystankowa. Bezpośrednio z hali podróżni wejdą na perony tradycyjnymi schodami lub przy wykorzystaniu schodów ruchomych oraz czterech wind. Przystanek jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Dla osób niedowidzących są ścieżki naprowadzające. Obiekt wyposażony jest w ławki, wiaty, a także system informacji pasażerskiej. Zmieniło się też otoczenie w rejonie przystanku. Przebudowany został układ dróg. Powstała nowa droga łącząca ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. W pobliżu przystanku przygotowano parking oraz zatoki autobusowe, co zapewni lepsze zintegrowanie z transportem miejskim. Przystanek kolejowy jest bardzo ważny, gdyż Kraków Zabłocie to dynamicznie rozwijający się obszar Krakowa, odwiedzany także często przez turystów.
Przystanek został przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, a także podwieszony pomiędzy estakadami łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze (Krzemionki). Składa się z dwóch części. Na górze przy torach łącznicy jest 200 metrowy peron wyposażony w wiaty, ławki i system informacji pasażerskiej. Na dole pod torami usytuowano zaplecze techniczne i pomieszczenia dla obsługi podróżnych.
Dzięki wyposażeniu m.in. w schody ruchome i windy, Kraków Podgórze jest wygodniejszy dla pasażerów i przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Bezpośrednio z przystanku można dostać się do tramwaju czy autobusu. Nowe przejście podziemne ułatwia dojście z przystanku w rejon ulic Plac Przystanek/Za Torem/Lanckorońska. Na wprost wejścia, od ul. Wielickiej jest przystanek tramwajowy i przystanek autobusowy. Kraków Podgórze staje się ważnym miejscem przesiadkowym i turystycznym. Znajduje się niedaleko Kopca Krakusa, Wzgórza Lasoty i kościółka św. Benedykta.
Umowę na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 16 września 2015 roku z konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA (partner).
Całkowita wartość projektu: ponad 352 mln zł. Dofinansowanie z UE wynosi 192 mln zł.
WIECEJ O PROJEKCIE : http://www.zablocie-krzemionki.plKontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.: (22) 473 30 02
tel.: (+48) 662 114 900
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl
Projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki”
współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.